Efter att ha ökat stadigt i flera år kunde e-handelsföretaget Däck365 tidigare i år konstatera att bolaget hade nått en omsättning på knappt 76 miljoner kronor 2016. Och det är inte allt. Företaget har även ökat på resultatsidan och levererade under samma period ett resultat på drygt 4,5 miljoner kronor.
Och inledningen på 2017 blev knappast sämre. Däck365 räknar med att omsättningen för helåret kommer att landa någonstans mellan 90 och 95 miljoner.
- Vi hade gärna knäckt 100 miljoner, och det hade vi kunnat klara, men då hade det kostat betydligt mer, säger Däck365:s vd Steine Gretarsson till Ehandel.se.
"Inte sunt" att bara öka omsättningen
Sedan starten 2009 säljer Däck365 bland annat däck och fälgar till privatpersoner och företag, och Steine Gretarsson och resten av företaget har från första början haft inställningen att saker får ta sin tid, och att lönsamheten måste följa med hela vägen.
- Det är en sådan otrolig fokusering på omsättning inom e-handeln, och det känns som att många bara vill öka snabbt och sedan göra en exit. Jag tycker inte att det är sunt, säger han, och fortsätter:
- Vi vill ha en viss lönsamhet och vi tycker att det är viktigt att vi kan ta hand om den trafik som kommer till sajten. De som handlar hos oss ska vara nöjda med sina köp. Vi har lagom bråttom, kan man säga.
Eftersom Däck365 säljer sällanköpsprodukter är det enligt Steine Gretarsson extra viktigt att de blir nöjda när de får sin leverans. Han tar som exempel att kunder ringer och frågar om man verkligen inte kan ha samma däck året runt, och att svaret från Däck365 då blir nej.
- Det är klart att det kan vara lockande att ge kunden det svar han eller hon vill höra, men när den bilen sen hamnar i diket vill inte vi ha det ansvaret. Det är klart att vi säkert tappar några kunder på att vara ärliga, men vi gör hellre så.
Blev Gasell och fick Prisjakts pris
Om det är ärligheten, produkterna eller något annat som har avgjort, låter vi vara osagt, men Däck365 har tre år i rad belönats av prisjämförelsesajten Prisjakts medlemmar. Steine Gretarsson menar att det säkerligen har spelat in att Däck365:s personalstyrka på cirka 12 personer till stora delar består av personer som på olika sätt har arbetat inom däckbranschen.
Vad är hemligheten bakom att få så pass nöjda kunder?
- Jag hävdar att det egentligen inte finns några hemligheter. Man ska ha ett bra sortiment till ett bra pris, och se till att vara trovärdig - både i hur sajten ser ut och när kunden tar kontakt, säger Steine Gretarsson.
Däck365:s ihärdiga arbete har nu resulterat i att bolaget - som tidigare i år även öppnade en e-handel i Finland - även har utsetts till Gasellföretag av Dagens Industri. För att belönas med utmärkelsen måste ett företag bland annat omsätta över tio miljoner kronor, och dessutom ska tillväxten ha skett organiskt. Inga problem för den Varbergsbaserade däckhandlaren.
- Det är givetvis jätteroligt, men vi har ju haft våra mål och sett att om vi uppfyller dem så blir vi ett Gasellföretag.
Är riskkapital helt uteslutet för er, eller kan det bli aktuellt längre fram?
- Vi har inte ens tänkt tanken för vi har inte känt att det har behövts. Det är det svaret jag kan ge på den frågan.
"Bara en chans till första intryck"
Oavsett hur det blir med externt kapital längre fram, så är det en fråga som - precis som det mesta hos Däck365 - i så fall får ta sin tid. Steine Gretarsson berättar att Däck365 anställde en finsktalande kundtjänstmedarbetare nästan åtta månader före lanseringen i grannlandet, helt enkelt för att den personen skulle få gott om tid att förbereda sig.
- Om vi ska gå in i ett helt nytt land vill inte vi göra det med någon som är helt ny, så vi gav först personen nästan två säsonger i den svenska kundtjänsten. Är det långsamt? Ja. Är det långsiktigt? Ja. Men man får bara en chans att göra ett första intryck.