Den sista juni tog MadLadys förra verksamhetsår slut. Siffrorna är inte helt klara än, men bolagets grundare Ilia Komorin och Madelene Fisch berättar att omsättningen ser ut att landa på ungefär 20 miljoner kronor, vilket i så fall skulle innebära en ökning på nästan 300 procent från året innan. Samtidigt beräknar de att vinsten hamnar på mellan 2,5 och 3 miljoner kronor.
Extra "galna" kunder belönas med diplom
Det innebär också att MadLady tar steget från liten e-handlare till stor. Siktet är inställt på fortsatt tillväxt och planen är att utöka sortimentet med mer eller mindre galna attiraljer för till exempel djur och hem, så att den galna ladyn också kan ha ett ”mad home” och en ”mad pet”. Ilia och Madelene pratar om att bygga ett mad empire, men för att nå dit känner de att de behöver hjälp av rätt person.
- Vi ser faktiskt inget tak alls för tillväxten och vi ser att vi kan dubbla organiskt nästa år även utan investerare. Så det är där vi är nu. Är det för tidigt att ta in investerare eller är det här precis rätt tid? säger Ilia Komorin.
Madelene och Ilia i inlastningszonen på lagret
MadLady-grundarna har pitchat sin idé för ett flertal personer, varav flera ska ha varit intresserade. Den de slår sig ihop med ska kunna bidra med praktiskt kunnande och samtidigt dela Ilias och Madelens vision. Det får gärna vara någon som har gjort en tillväxtresa inom e-handeln tidigare. MadLady har fått gehör bland annat hos ett “enormt internationellt namn” för sin idé men de letar fortfarande efter en partner som känns helt rätt.
- Det måste vara någon som känner att det här konceptet är klockrent och att de kan bygga det här imperiet tillsammans med oss. Pengar kan vi skaffa själva, men det är det här strategiska partnerskapet vi är ute efter, säger Madelene Fisch.
MadLady håller till i Vellinge utanför Malmö och sköter där allt från lager till kundtjänst i egen regi. Fram till nyligen fotograferade Ilia produkterna själv men numera finns det en anställd fotograf som hjälper till med det. Madelene köper in produkterna, som sträcker sig mellan allt från ganska enkla klänningar till jeansjackor med enhörningstryck och lila tröjor med avokadomotiv.
E-handlarens sortiment ska tilltala både den som är lite mindre och lite mer "mad"
Hur väljer ni ut vad ni ska köpa in egentligen?
- Jag åker ganska mycket på mässor i UK, Frankrike och Tyskland för att kolla runt. Där har de ganska mycket som är trendigt just nu. Även om vi är MadLady vill vi sälja några plagg som inte är direkt mad, men då försöker vi styla dem med hjälp av till exempel smycken så att de ändå ger den här mad feelingen. En vanlig klänning kan bli ganska cool med häftiga accessoarer, säger Madelene och fortsätter:
- Vi vill skapa ett mervärde för kunden, att det är alltid något nytt som händer, att det alltid finns något annorlunda att köpa.
Senare i sommar planerar Ilia och Madelene att lansera ett slags ”mad-verktyg” på sidan, där kunderna kan välja hur pass galna de är. Sedan ska produkterna märkas efter ett nivåsystem så att kunderna kan hitta den galna nivån som passar just dem.
5 000 kransar i tyg och plast gick åt inför årets midsommarafton
Idén med ett varierande sortiment handlar enligt MadLady-grundarna både om att bredda kundunderlaget och om att skapa en ny kultur.
- Ja, och om att få kunderna att våga. Vi märker faktiskt att människor vågar mer och mer. Den yngre generationen vill sticka ut, säger Madelene.
MadLady har med hjälp av influencers så smått gett sig in i bland annat Tyskland. På senare tid har det också gått särskilt bra med försäljningen i Finland. I Norge har företaget inte riktigt satsat fullt ut än, men de beställningar som kommer in visar på stark potential.
Lagret i Vellinge har för närvarande mellan sju och nio medarbetare - men kommer förmodligen att växa
- De är jättegalna. Det är de som köper det mest udda, och det är så kul att se. Ibland kan man titta på en order och se direkt att det här är en norska som handlar, säger Madelene.
När ni nu ska bygga ett empire – satsar ni i första hand på att utöka sortimentet eller på att lansera i nya länder?
- Vårt fokus är att bredda sortimentet. Inte till andra åldrar eller till andra kön, men med ett större sortiment. Det är bara med ett starkt fundament som vi kan nå ut till andra länder. Framtidsplanen är att expandera till fler länder, men vi känner att det fortfarande finns mycket att göra i Skandinavien, säger Ilia.
Att sticka ut är A och O hos Mad Lady
I dag arbetar, beroende på säsong, mellan sju och nio personer på MadLady. Företaget kommer förmodligen att behöva både fler personalmedlemmar och mer utrymme vad tiden lider.
Vilken skulle ni säga är er största utmaning just nu?
- Att hitta kompetens. Det är riktigt svårt att hitta människor som har den där gnistan. Har man inte jobbat med e-handel tidigare så är det mycket upplärning. Jag tycker att det är svårt att hitta de här riktiga stjärnorna. Vi andas ju detta och att hitta folk som också kan göra det, det tar tid, avslutar Madelene.