ANNONS

Klarna: Största uppdateringen av KCO sedan lanseringen

Klarna: Största uppdateringen av KCO sedan lanseringen
David Fock, produktchef Klarna

B2B och checkout på hemspråk när Klarna uppdaterar sin kassa.

ANNONS

Klarnas e-handelskassa, också kallad KCO, kommer inom kort att vara helt utbytt mot en mer personaliserad variant som ska rekommendera betalningsalternativ beroende på bland annat hur kunden har valt att handla tidigare.

- Från början var ambitionen med Klarna Checkout att lösa att det var krångligt att genomföra köp. Det var det stora problemet 2012 men nu förväntar sig konsumenterna mer, säger David Fock, produktchef på Klarna.

Tidigare har KCO i princip sett likadan ut oavsett vem som handlar. Nu ska det betalningssätt som kunden brukar använda vara förifyllt, och rekommendationen ska också anpassas efter vad det är som köpts. Till exempel kan det bli aktuellt att i första hand erbjuda ett alternativ för avbetalning om kunden har köpt en dyrare vara.

Äntligen B2B

Klarna har tagit fram sin personaliseringsmodell med hjälp av en patentsökt teknologi, som enligt David Fock har visat sig vara väldigt träffsäker. Hittills ska kunderna nämligen ha valt att betala med just det alternativ som KCO har föreslagit i över 90 procent av fallen. Klarnas kassa ska kunna rekommendera ett flertal betalningsalternativ - allt ifrån Klarnaklassiker som faktura och Klarna Direkt till andra varianter som kort och direktbank.

Ligger det verkligen i ert intresse att rekommendera till exempel kortbetalning när det är fakturor ni tjänar pengar på?

- Vi får intäkter genom alla betalsätt som erbjuds i checkouten, men både för oss och för handlarna är det viktigaste att göra kunderna så nöjda som möjligt. Vi ser det här som en långsiktig satsning, säger David Fock.

Utrullningen av den nya kassan har redan påbörjats så smått, men kommer att vara fullt lanserad på alla Klarnas marknader i höst. I samma veva kommer KCO att öppnas upp för B2B-handel i Norden. Det kommer alltså bli möjligt att ta betalt av företag med kassan.

- Det är något som e-handlare har efterfrågat länge, konstaterar David Fock.

Ska öka cross border-handel

Dessutom ska personaliseringssatsningen få en internationell touch i form av att kunder som handlar i ett annat land än sitt eget från och med i höst automatiskt ska få sitt hemlands version av KCO så länge Klarna har en kassa i det landet. Om till exempel en brittisk person handlar hos en svensk e-handlare ska han eller hon alltså mötas av en engelsk kassa.

Detta är också något som ska ha efterfrågats av handlarna och som Klarna tror kan öka handeln över gränserna.

- Vi tror att det blir en extremt stor förbättring. Som kund får man exakt samma upplevelse oavsett var butiken ligger, säger David Fock.

I Klarnas nylanseringar ingår också att företagets app numera kommer med pushnotiser som två dagar innan förfallodatumet påminner kunden om att det är dags att betala sin faktura. Den tjänsten har redan lanserats.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se