Hittills har accessoarbutiken Glitters hemsida mest haft till uppgift att visa upp företagets produkter. Det blir det ändring på nu. Med en nylanserad e-handel ska företaget göra det möjligt för kunderna att även handla Glitters sortiment på nätet. Sidan ska utgöra startskottet för en e-handelsexpansion till de övriga nordiska länderna, något som ska ske inom sex till åtta månader.
Den långsiktiga ambitionen är att “fullskaligt integrera” e-handeln med företagets fysiska butiker.
- Vi har jobbat mycket med att omsätta vårt butikskoncept till e-handeln, bland annat genom att skapa content genom hashtaggen #Glitterista och att vidareutveckla vår kundklubb. Vi har också lagt stor fokus på att integrera våra nuvarande system med den nya Magento-plattformen, som vi valde på grund av dess skalbarhet, berättar Erica Stigerud, e-commerce manager på Glitter.
Ska sälja exklusiva e-handelsvaror
Utöver Glitters butikssortiment på ungefär 4 000 artiklar ska e-handeln kompletteras med ett antal varor som inte finns att köpa i affärerna. I samma anda som modehandlaren Chiquelle har Glitter valt att satsa på en så kallad quick view-modell som ger kunden mer information om en viss vara och lägger den i varukorgen utan några extra klick.
Glitters e-handel samarbetar med Klarna när det kommer till betalningar och Vaimo vad gäller själva plattformen.
- Glitter har lyckats väl med sin lansering i Sverige och vi ser mycket fram emot att få vara en del av den här spännande resan, säger David Holender, CEO på Vaimo.
Glitter har för närvarande 225 butiker med 1 200 anställda i Sverige, Norge, Finland och Danmark.