ANNONS

E-handelsjätten Dustin växer igen på B2C-sidan

E-handelsjätten Dustin växer igen på B2C-sidan
Georgi Ganev

Två miljarder omsatte e-handelsföretaget det senaste kvartalet.

ANNONS

Dustin som är Sveriges största e-handelsbolag med en just nu rullande omsättning på över 8 miljarder kronor rapporterar idag sina senaste siffror.

För bolagets tredje kvartal som ligger mellan mars och maj så ska man ökat omsättningen med 3,6 procent jämfört med samma period föregående år. Totalt landar omsättningen på 1,989 miljarder kronor med ett rörelseresultat på 75 miljoner.

Bolaget säger sig vara nöjda med utvecklingen och även om man på senare tid expanderat mer åt tjänstesidan så ska e-handeln denna gång stått för tillväxten.

- Tillväxten är framförallt driven av en stark onlineförsäljning gentemot huvudkundgruppen små och medelstora företag samt till kundgruppen stora företag och offentlig sektor, säger Georgi Ganev, VD på Dustin.

B2C positiv efter flera dåliga kvartal

Företaget har den största delen av sin försäljning mot företag men meddelar nu att konsumentsegmentet, B2C, även börjat visa tillväxt.

- Försäljningen i Sverige har varit fortsatt stabil och vi har börjat se tecken på en återhämtning i Finland, medan den danska marknaden utvecklats svagare. Försäljningstillväxten inom konsumentsegmentet var positiv efter flera kvartal med vikande utveckling, meddelar Georgo Ganev.

Under det senaste kvartalet i april månad lanserade Dustin en ny e-handel i Finland vilket alltså ska ha börjat ge effekt.

Tjänster fortsatt fokus

Även om e-handeln ska ha varit dragloket den senaste tiden så fortsätter man sina satsningar på tjänsteutbudet.

- Vi har en finansiellt stark position som ger oss goda förutsättningar att fortsätta transformationen med en ökande andel avancerade produkter och tjänster.

Företagsförsäljningen ska ha uppgåt till 1,85 miljarder under perioden medan försäljningen till konsument slutade på 141 miljoner kronor. Konsumentsegmentet växte med 1,3 procent jämfört med förra året och har därmed vänt utvecklingen från föregående kvartal då B2C minskade med 21 procent.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se