ANNONS

Gällstad ska locka nya kunder med hjälp av beacons

Gällstad ska locka nya kunder med hjälp av beacons
Gällstads handelsförening i möte om ny teknik

Shoppingbyn Gällstad ska använda digital teknik för att motarbeta vikande handel i fysiska butiker.

ANNONS

På många håll i landet har fysiska butiker sett hur e-handeln tar allt större plats. För att hjälpa upp situationen har städer satsat på allt från e-handelsskolor och leveransappar till underjordiska citygarage.

Nu ger sig den lilla shoppingbyn Gällstad i Västra Götaland in i kampen om Sveriges konsumenter. Med hjälp av så kallade beacons ska möjliga kunder få personligt designade erbjudanden i mobiltelefonen. Servicen kräver att konsumenten har laddat ner en särskild app.

- Vårt huvudsyfte är att nå nya kunder till orten. Vi kommer använda den "öppna" Wibrick-appen vilket innebär att vi kan kommunicera med alla kunder som laddat ner appen även om de inte är fysiskt på plats i Gällstad eller är våra kunder sedan tidigare. Just möjligheten att ta del av ett större användarunderlag än bara våra befintliga kunder var en av de sakerna som avgjorde i valet av att testa tekniken, säger Tanja Olsson, handelsutvecklare för föreningen Gällstad & CO.

Ska marknadsföra e-handel efter stängning

Beacontekniken, som Gällstad hämtat hos Boråsföretaget Wibrick Solutions, kommer att introduceras under slutet av sommaren och början av hösten. Shoppingområdet blir ett av de första i sitt slag att testa den nya tekniken.

Med hjälp av push-notiser ska alla som laddat ner appen få information om vad som är på gång i Gällstad, och när kunderna väl är på plats på orten ska “mer träffsäker kommunikation” rikta erbjudanden efter till exempel ålder, kön och vilken plats kunden befinner sig på.

- Så sett till vilka vi når är det en kombo av potentiella och befintliga besökare, säger Tanja Olsson.

Till en början ska kunderna via erbjudanden lockas till Gällstads fysiska butiker, men enligt Tanja Olsson kan de butiker som också har en e-handel på sikt marknadsföra sina nätbutiker via appen. Det lär dock först bli aktuellt i slutet av året.

- För Gällstad & CO-medlemmar blir detta ett första steg att börja arbeta med digital marknadsföring. Tyvärr så är det få av dem som har en strategisk plan för detta i dagsläget. Under testet kommer vi främst fokusera på att kommunicera orten som helhet och driva försäljning i butik under öppettiderna.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap