Björkarnas stad har fått ett ordentligt e-handelstillskott i fysisk form. Detta eftersom inte mindre än två e-handlare på kort tid valt att öppna sina första fysiska butiker i just Umeå. Det handlar om denimmärket SOSO och inredningsbutiken Sealoe, som hittills sålt sina varor uteslutande online. I Sealoes fall handlar nysatsningen om en pop up-butik, enligt Affärsliv24.
- Vi är egentligen en e-handel, så det ska bli superkul att träffa våra kunder i butiken och få feedback, säger Madelen Stenlund, som driver Sealoe.
Vill förändra monoton bransch
I dag säljer Sealoe, som betyder själ på samiska, sina produkter över hela världen via nätet. Företagets pop up-butik öppnade den 1 juli i MVG-gallerian i Umeå.
- Vi har väldigt många kunder i Holland och England. Nu ska det bli roligt att se vad Umeåborna tycker om vår design, säger Madelen Stenlund.
SOSO:s butik kommer däremot att öppna i gallerian Utopia i samma stad. Premiären är enligt samma tidning planerad till den 25 juli. Företaget erbjuder t-shirts, jackor och skjortor för män, även om den främsta storsäljaren är skräddarsydda jeans. Hittills ska SOSO ha sålt 3 000 par skräddarsydda jeans till personer i ett stort antal länder.
– Jag hoppas att Umeåborna tycker att det blir roligt att vi förändrar en väldigt monoton bransch – jeansbranschen har ju sett likadan ut sedan 1850-talet när Levi’s släpptes, säger Johan Blom, en av SOSO:s grundare.