Det finns ett bolag som Google faktiskt är rädda för och det är Amazon. Vi har under flera år nu rapporterat om Googles olika initiativ för att ta en större del av e-handeln. Det främsta är förmodligen Google Shopping där man hoppas bli destinationen för konsumenternas olika e-handelsbehov.
Den största anledningen till Googles satsningar på e-handelsområdet är det faktum att Amazon i hemlandet USA har ätit sig in i Googles kärnverksamhet. Vi pratar förstås om sökmotorn och där Google hämtar hem sitt levebröd i form av annonser.
Nu kommer ytterligare en rapport som stärker detta. SEO-sajten Search Engine Land rapporterar om en nyligen genomförd undersökning av företaget PowerReviews. I den finner man att Amazon just nu ligger på förstaplatsen när det kommer till produktsökningar i USA.
Enligt en tidigare undersökning av ett annat analysföretag ska Amazon under förra året ha stått för 44 procent av alla produktsökningar medan sökmotorer då tog 34 procent av kakan.
Inte dumt med starkt eget varumärke
Konsumenterna väljer alltså inte först och främst Googles sökmotor när de ska leta efter en produkt att köpa. 38 procent av de nu 1000 tillfrågade konsumenterna väljer Amazon när de letar produkter medan endast 35 procent går till Google. Sökjätten är alltså i underläge när det kommer till e-handelssökningar.
Värt att notera är att 21 procent går direkt till ett varumärkes sida eller en specifik detaljhandlare. Vilket visar på fördelen med att ha ett starkt varumärke. Då man med en stark egen identitet kan slippa att ge en del av kakan till antingen Amazon eller Google. 48 procent av dessa konsumenter sade att lojaliteten till varumärket var avgörande.
Den främsta anledningen till varför konsumenter valde att börja sin shopping hos Amazon ska vara utbudet. Nära 80 procent sade att utbudet var avgörande följt av 64 procent som lyfte fri frakt som anledning.
Av de som hade Google som förstaval ska majoriteten (52 procent) använt sig av sökjättens tjänst Google Shopping.