Häromdagen meddelade Klarna att de infört en ny funktion i sin betalportal på nätet. En portal som för övrigt gått ifrån att kallas Mitt Klarna till att nu bara kallas Klarna.se eller Klarna.com beroende på marknad.
Via Klarna.se kan man se alla fakturor som väntar på betalning. Kunderna kan på sidan förlänga betaldatumet med tio dagar och betala med ett klick om de kopplat ihop Klarna med sitt bankkonto. Nu införs ytterligare en funktion nämligen att pausa sin faktura.
- Det handlar om en ny funktion på Klarna.se för att göra användarupplevelsen ännu smidigare när man handlar med faktura som betalsätt, säger Jesper Wigardt, kommunikationschef på Klarna.
Pausar fakturan
Framförallt ska den nya funktionen, som låter kunderna själva lägga fakturan på is, göra det enklare vid returer. Det är som vi vet inte ovanligt att man exempelvis beställer en bunte skor för att sedan testa dem och returnera de som inte passar.
- Om man har köpt en produkt och bestämt sig för att returnera den till butiken kan man nu logga in på Klarna.se och markera den aktuella fakturan för att meddela oss att man har returnerat produkten. I väntan på att butiken bekräftar till oss att man mottagit returen så pausar vi fakturan, vilket gör att användaren slipper onödigt krångel, säger Jesper Wigardt.
Ska inte kunna missbrukas
Detta bör även gagna e-handlarna om funktionen inte missbrukas det vill säga. Men enligt Klarna ska det inte kunna ske utan fakturan aktiveras igen om kunden skulle frysa fakturan utan att ha skickat tillbaka några produkter.
- Vi får en bekräftelse från butiken när returen är mottagen, så om det skulle vara så att ingen retur sker så kommer fakturan att aktiveras igen.
Enligt Jesper Wigardt har funktionen hittills tagits emot väl av kunderna.
- Gensvaret från användarna har redan varit mycket stort. Det ser ut att bli en populär funktion, säger Jesper Wigardt.