ANNONS

Tictail får kritik för ny marketplace-modell

Tictail får kritik för ny marketplace-modell
Tictail

Tictail vill driva försäljning till e-handlare mot 10 procent av kakan.

ANNONS

Fyndiq och Tictail har på senare tid dragit ner på personal och båda företagen verkar leta nya sätt att tjäna pengar. Fyndiq höjde nyligen sina avgifter för att sälja på marknadplatsen ganska rejält. Tictail som i grunden är en gratisplattform jobbar även de med att försöka få fart på affärerna.

"Ska investera miljoner i trafik"

Nu meddelar e-handlare i vårt forum att Tictail stjäl nätbutikernas kunder och samtidigt vill ha betalt för det. Tictail ska kontakta handlare som använder deras plattform, och erbjuder attraktiva produkter, med möjligheten att sälja sina varor på Tictails egen marknadsplats.

- Från och med nu kommer vi att investera miljoner i att driva ökad trafik, synlighet och försäljning till din butik genom vår marknadsplats. De kunder som hittar till din butik genom marknadsplatsen kallas Tictail shoppers, och med start idag kommer deras första och upprepade köp att ske mot 10 procent provision. Du behåller alltså 90 procent av det som kunder som vi drivit till dig handlar för, ska företaget ha skrivit i sitt mail.

Det kostar inget att vara med i Tictail's marketplace men företaget tar alltså 10 procent av försäljningen som genereras till e-handlarna via marknadsplatsen.

- Jag förstår att de blöder pengar och måste få intäkter, men inte att de ska tjäna pengar på att lura sina kunder, skriver en e-handlare.

Problemet som lyfts med Tictails marknadsplats är att det sägs kannibalisera på ditt eget SEO-arbete. Du kommer med en listning i marknadsplatsen konkurrera med Tictail som förmodligen har en starkare sida än din egen.

10 procent dyrt eller inte?

För de som inte kan något om sökmotoroptimering eller online-marknadsföring sägs dock upplägget ha potential.

- Jag kan se att folk som inte kan SEO och bara vill driva en liten affär utan att kunna något om SEO eventuellt kan tjäna på ett sådant arrangemang. Men 10 procent är ju en horribel summa. På en vara som säljs för 1000 krornor innebär det att vinsten per vara minskar med 20-40 procent beroende på marginal, skriver en e-handlare i vårt forum.

- 10 procent är väl en rätt så rimlig summa för att driva sales? Finns det någon som tar mindre betalt i det långa loppet? påpekar en annan.

Till Tictails försvar är det dock mindre e-handlare och hobby-handlare som man i alla fall tidigt riktade in sig på. Att hjälpa dessa med att nå ut på nätet kanske inte är en helt dum idé.

E-handlare ser dock andra möjligheter för Tictail att tjäna pengar. Möjligheter de inte sägs ha tagit till fånga.

- Under de år vi haft affären hos dem har utvecklingen av nya features varit minimal. De skulle kunna erbuda fraktavtal, logistikavtal, bokföringstjänster, rabatterad SEM och retargeting. Men nej. Lite små förbättringar av administrationsgränssnittet, en ny betallösning och en massa överprissatta plugins är det enda som hänt i praktiken.

FÖRETAGET SVARAR: Tictail om sin marknadsplats och kritiken

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se