Snapchat har sedan starten för fyra år sedan blivit en populär följeslagare i mångas vardag. I dagsläget tar appens användare del av 10 miljarder videor om dagen, och häromdagen kunde vi berätta att forumet verkar bli vanligare hos svenska e-handlare.
Annonser med appar
När användarna nu är på plats har Snapchat, precis som sina föregångare Facebook och Instagram, kommit fram till att det är dags att göra satsningar på att få in annonserande företag, rapporterar bland annat The Verge.
Inom kort kommer reklamannonser att dyka upp mellan videoinläggen. De ska gå att hoppa över och kommer inte att synas mitt i inläggen, men kommer att dyka upp då och då i helskärm och med ljud.
En annan skillnad mot tidigare är att annonserna kommer att vara mer “fully featured” och till exempel kunna skicka publiken till en längre film eller till en annan webbplats. Det blir också möjligt för annonsörer att via Snap-annonserna uppmana publiken att ladda ner en ny app.
Partners får tillgång till API
En stor fördel för den som vill annonsera är att Snapchat också släpper ett nytt API som företag kan använda för att köpa och hantera sina annonser i appen. Företagen som hoppat på det nya API-erbjudandet går under benämningen “Snapchat Partners” och ska hittills vara uppe i över tjugo till antalet.
Enligt The Verge omsatte Snapchat 59 miljoner dollar 2015. Företagets ambition sägs vara att den summan ska ha vuxit till mellan 250 och 350 miljoner i år, och kommit upp i över 500 miljoner dollar 2017.