Den årliga e-handelsmässan Internet Retailer Conference & Exibition, IRCE, ägde rum i Chicago under några dagar förra veckan. På plats var bland andra Arne Andersson på PostNord och Patrik Müller på DIBS, som kunde konstatera att de i år fick sällskap av fler nordbor än någonsin tidigare.
För att alla som inte var där ska få en inblick i vilka ämnen som togs upp på vad som ska vara världens största e-handelsmässa har de två e-handelsprofilerna satt ihop en kort film där de sammanfattar sina upplevelser.
- Det är kanske inte lika hett som det har varit tidigare år, och keynoterna…sådär, recenserar Arne Andersson årets event.
En tredjedel av USA:s e-handel hos Amazon
De konstaterar att e-handeln enligt en ny rapport växer fyra gånger snabbare än detaljhandeln i stort i USA, och att de aktörer som endast har e-handel är de som växer allra snabbast. Enligt Arne Andersson är detta något som skiljer sig åt mellan Sverige och USA, vilket i och för sig skulle kunna bero på att en tredjedel av all e-handel i USA sker via Amazon.
Överhuvudtaget är marknadsplatser en stark trend inom den amerikanska e-handeln.
- Marknadsplatser kommer, det bara att börja anpassa sig till det, säger Arne Andersson.
Arne Andersson och Patrik Müller hade båda hoppats på mycket av skoföretagaren Steve Madden som var en av årets stora dragplåster. Men förväntningarna kom på skam.
- Jag tyckte nog inte att det infriades. Ska jag vara lite elak så skulle jag säga gammal skåpmat, säger Patrik Müller, och får medhåll av sin kompanjon.
Lönsamt med sociala medier
Företaget Tiger Fitness fick däremot högt betyg för att ha skickat en representant som kunde ge en bra bild av hur man kan jobba med sociala medier. Ett område som för övrigt fått allt större betydelse inom e-handeln, enligt Arne och Patrik.
- Det får större och större utrymme och det verkar vara väldigt många företag som faktiskt får väldigt god avkastning på sina satsningar på sociala medier, säger Patrik Müller.
Filmen avrundas med att programledarna sammanfattar framtidens e-handelstrender. Snapchat och så kallade chatbots, i vilka man handlar genom att ha en konversation med en digital säljare, är saker som är på gång.
- Det tror jag på. Det tror jag stenhårt på, säger Arne Andersson apropå det sistnämnda.