Coop, Rema 1000 och Norgesgruppen är de tre största aktörerna inom dagligvaruhandeln i Norge. Nu tar den sistnämnde steget ut på nätet, som den första av de tre, med sin livsmedelskedja Meny, rapporterar Dagens Næringsliv.
– Vår ambition är att skapa landets bästa livsmedelsbutik på nätet. Onlinehandeln kommer att bli en extra service och urvalet i kombination med unika färskvaror är vår största konkurrensfördel, säger Vegard Kjus, VD för Meny.
Stora tillväxtmöjligheter
Norgesgruppen och Meny har jobbat med onlinesatsningen under det senaste året och med start den här veckan kommer drygt 5 000 Meny-kunder i Oslo och delar av Akershus att få en inbjudan till att testa e-handelslösningen.
Nätmathandeln i Norge är fortfarande tämligen outvecklad och under förra året köpte norrmännen dagligvaror för 164 miljarder norska kronor i butik, medan näthandeln endast stod för drygt 1,5 miljarder.
Det finns därmed en enorm tillväxtmöjlighet på nätet och konkurrenterna jobbar just nu på egna e-handelslösningar. Tidigare i våras kunde Ehandel.se även berätta att Marked.no, en mathandel på nätet där Komplett är en av delägarna, expanderade sina tjänster i Oslo.