Att e-handeln kanske inte har kommit lika långt inom B2B som B2C, är ju känt sedan länge. Men på flera håll har det nu börjat hända saker.
Ett exempel på en e-handlare som har hittat ett lyckat koncept för B2B är Gastrobutiken.se som sedan starten 2013 har fått se allt fler restauranger vända sig till sidan för att köpa in köksutrustning, inredningsartiklar och andra varor som hör restaurangbranschen till.
- Varje år har vi ökat med 200-300 procent av den direkta försäljningen. Jag har ingen statistik på hur mycket ordrar som kommer via hemsidan fast som vi behandlar över telefon istället, men vår webshop är vår främsta försäljningskanal idag, säger Anders Strandhagen, som är ansvarig för e-handeln.
Bakom Gastrobutiken står företaget GastroTech AB som under förra året nådde en total omsättning på 11,7 miljoner kronor. Företaget grundades för 20 år sedan med fokus på att sälja engångsmaterial som servetter och torkpapper till företag i restaurangbranschen. Nu står maskinerna för nästan hela försäljningen, och det verkar vara en strategi som ger resultat.
- Vi har lyckats att öka omsättningen 2015 jämfört med 2014 med nästan 40 procent och i år har vi ökat med ytterligare cirka 30 procent jämfört med förra året. Så det ser bra ut.
Vill bli det självklara valet
Anders Strandhäll berättar att Gastrobutiken för att nå ut till så många restauranger som möjligt försöker att marknadsföra sig i alla möjliga kanaler, från Facebook och mailutskick till fackmässor och tidningar.
Och utöver en del utmaningar med logistik och returer så har företagets e-handelsverksamhet hittills rullat på utan några större bekymmer.
- Det är oerhört roligt och givande med alla utmaningar som man stöter på och vi hoppas på fortsatt bra framgång på Internet med vår webbshop. Vårt mål är att bli det självklara valet för restaurangägaren när de ska köpa nya maskiner till sin verksamhet, säger Anders Strandhagen.