Efter att ha fått ta emot priset “Årets ljusa butik” och startat en egen belysningsskola, kunde Lampan.se tidigare i år konstatera att antalet beställningar under det första kvartalet hade ökat med 2 000 order jämfört med året innan.
När bokslutet var färdigt stod det klart att företagets omsättning på nätet hade nått 30 miljoner kronor, vilket innebär att det är e-handeln som står för tillväxten hos Lampan, som också driver fysiska butiker. För att nå fortsatt tillväxt i framtiden var planen att öka försäljningen även i Sveriges grannländer.
Vill upprepa Norge-succé i Finland
Och nu meddelar Lampan att det har blivit dags att ta steget in i Finland, och det genom den nya webbutiken Lampan.fi. Bolaget ser tilltaget som “ett viktigt steg” och menar att det finns ett stort antal potentiella kunder i vårt östra grannland.
- Vi tror att tillväxten kan bli lika expansiv som den vi har i Norge just nu säger Kim Borg, marknadschef för Lampan, i ett pressmeddelande.
Nordisk design intresserar
Inom kort planerar Lampan att förstärka sitt sortiment med produkter som är anpassade för de respektive marknader som bolaget är etablerat i. Enligt Kim Borg är finska kunder “nyfikna och intresserade av nordisk design och nordisk belysning”.
- Vi är övertygade om att vårt sortiment med starka varumärken är högintressant för de finska konsumenterna, säger han.