ANNONS

Visas VD hotar PayPal med krig om nätkunderna

ANNONS

PayPal och kreditkortsföretagen är både samarbetspartners och konkurrenter på en och samma gång. Men ska man tro ett uttalande från Visas VD, Charles Scharf, kan det mycket väl bli så att vågen tippar över till fiendskap.

Båda företagen kämpar för att ta marknadsandelar på den digitala marknaden och när Scharf tidigare i veckan gästade en techkonferens hävdade han att PayPal medvetet uppmanar användarna att fylla på sina PayPal-konton direkt från sin bank, istället för med betal- eller kreditkort.

En modell som är betydligt mer gynnsam för PayPal men som i sin tur innebär att betalföretag som Visa och MasterCard går miste om en hel del pengar, skriver ReCode.

Vän eller fiende?

För tillfället sker drygt 50 procent av PayPals transaktioner med hjälp av direkta banköverföringar, medan resten kommer från kort och enligt Scharf står Visa för ungefär hälften av den volymen.

Han säger sig uppskatta de affärer som PayPal inbringar men konstaterar samtidigt att betaltjänstens försök till att locka kunder att göra överföringar direkt från sina bankkonton inte är uppskattade.

– Jag har varit väldigt, väldigt tydlig på den punkten. Om du är en fiende, så är du ingen vän, och de som försöker ta dina kunder är inga vänner, säger Charles Scharf.

Kan gå heads up

Scharf påpekade samtidigt att PayPal tidigare varit en av få aktörer på marknaden men att det nu finns en uppsjö av konkurrenter att samarbeta med. Han säger sig gärna vilja hitta en smidig lösning med betaljätten, men om så inte skulle bli fallet, kan Visa tänka sig ta fram stridsyxan.

Visa har aldrig direkt konkurrerat med PayPal men om så skulle bli fallet kan det bli en hård kamp menar analytiker. Visa kan utöka satsningarna på sin e-handelskassa Visa Checkout och främja betalningar som sker via Apple Pay och Android Pay. Två betalsätt som inte fungerar med PayPal.

– Vi vill gärna få till en fungerande modell där konsumenternas valmöjligheter kommer i första hand. Om vi lyckas med det, bra. Då kommer vi att se dem mer som en partner men de måste göra saker på ett annorlunda sätt för att det ska bli så, säger Charles Scharf.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se