ANNONS

Nytt verktyg ska få e-handlare att följa lagen

Nytt verktyg ska få e-handlare att följa lagen
Philip Axelsson

Studentapans grundare har en ny lösning på den krångliga kaklagen.

ANNONS

När inte ens Post- och Telestyrelsen (PTS) kan följa lagen om cookies så finns det förstås ett stort behov att försöka göra det enklare.

Entreprenören Philip Axelsson lanserar nu tjänsten Cookiefy som ämnar att lösa problemet med att följa den krångliga och enligt många oeffektiva lagen.

Philip Axelsson kommer närmast ifrån e-handelsgruppen NECG som marknadschef för NordicInk och operativ chef för Kontoret.se. Han är även grundare av Studentapan som vi skrivit om tidigare.

- I min roll såg jag att det saknades en trygg och enkel lösning till den krångliga cookielagen. En lösning som följer lagen till hundra procent och som samtidigt värnar om besökarnas integritet och upplevelse, säger Philip Axelsson.

Inte som andra lösningar

Vi har tidigare skrivit om ett företag som säljer en lösning för att få upp en varning på sin sajt och därmed följa lagen. De hamnade dock i dålig dager efter att ha anklagats för att utpressa e-handlare. Cookiefy ska dock skilja sig helt ifrån dessa aktörer.

- Cookiefy är unikt genom att kombinera både pop-ups för cookies och skapandet av policy-texter, i en molntjänst. Det innebär att du lägger till en enkel kod på din hemsida. Du konfigurerar en pop-up för cookies i ett verktyg hos Cookiefy och ändringar syns omedelbart på din hemsida, förklarar Philip Axelsson.

Utöver att man får en godkänd pop-up så ska man alltså även få en korrekt policy med på köpet. Denna policy skapas också relativt enkelt.

- För att skapa en cookiepolicy klickar du på vilka typer av cookies som används på hemsidan. Då skapas en anpassad cookiepolicy som är skriven utifrån de juridiska kraven, säger Philip Axelsson.

Ännu hårdare lag på väg

Enligt Cookiefy följer de flesta e-handlare inte lagen, precis som PTS. Det är, som vi varit inne på tidigare, lite av en verkningslös lag men Philip tror att lanseringen av Cookiefy är vältajmad i och med EU:s senaste beslut om en bredare och hårdare dataskyddslag.

- Jag tror att vi går mot en framtid där fler företag kommer att vara mer öppen med hur data samlas in och används. Främst på grund av att konsumenterna kräver öppenhet men också på grund av den nya dataskyddslagen från EU, säger Philip Axelsson.

Cookiefy ska finnas i en gratisversion för "personliga hemsidor" men för företag kostar det 299 kronor i månaden för att kunna använda tjänsten till fullo.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap