Modemärket Björn Borg fortsätter att gå bra under 2016. Koncernens omsättning ökade med 21 procent mellan januari och mars och den egna butiksförsäljningen ökade med 15 procent.
När bolaget sammanfattar e-handeln för första kvartalet ser det dock ännu ljusare ut. Björn Borgs egna e-handel växte nämligen med hela 103 procent.
- Segmentet Detaljhandel ökade sina rörelseintäkter under första kvartalet 2016 med 58 procent till 32,4 miljoner. Ökningen är både hänförlig till att e-handeln fortsätter visa god utveckling, men även de egna butikerna har utvecklats positivt under perioden, skriver företaget i rapporten.
Nätbutiken dubblade omsättningen
E-handeln mer än dubblades och omsatte 12,4 miljoner kronor jämfört med 6 miljoner första kvartalet 2015.
- E-handeln uppvisade en fortsatt mycket god tillväxt, konstaterar företaget.
Rörelseresultatet var dock negativt för Björn Borgs detaljhandel, butiker och e-handel. Det var likväl en förbättring då man gick back 3,6 miljoner jämfört med 4,6 samma period förra året.
Är lönsamma i stort
Totalt sett är Björn Borg lönsamma, och omsatte 158 miljoner kronor kvartal ett, när man inkluderar bland annat grossistverksamheten, produktutveckling och royaltyintäker.
- Vi har god utveckling i Sverige, England, Finland och Holland, men Norge och Belgien har sämre försäljningsutveckling. Det är framförallt produktgrupperna underkläder och skor som driver den goda tillväxten, säger Henrik Bunge, VD på Björn Borg.