ANNONS

Bygghandeln fortsätter att flyga högt på nätet

Bygghandeln fortsätter att flyga högt på nätet

E-handeln i Sverige ökade med 15 procent under det första kvartalet och för bygghandeln går det fortsatt spikrakt uppåt.

ANNONS

Den svenska näthandeln ökade med 19 procent under 2015 enligt PostNords e-barometer. Riktigt samma tryck har det inte varit under årets första tre månader men den digitala handeln har ändå fått en ganska hyfsad start.

När distributören, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, idag släppte sin senaste rapport konstaterar man att e-handeln i Sverige ökade med 15 procent under det första kvartalet, i jämförelse med motsvarande period föregående år.

Kunden efterfrågar leveransalternativ

De mest e-handlade varorna är precis som många gånger förr kläder och skor samt mediaprodukter. Föga förvånande fortsätter även den mobila handeln att öka och under mars månad skedde ungefär var fjärde nätköp via mobiltelefonen.

För helåret är prognosen 16 procent, vilket ger en total årsomsättning om 58 miljarder kronor. Och som PostNord påpekade tidigare i veckan ökar konsumentens efterfrågan på leveransalternativ. Vilket skapar en tillväxtpotential för många e-handlare.

– På samma sätt som valet av betalningssätt blivit en självklar del av e-handeln ska du kunna välja om hur du vill ha din vara levererad - hem, till arbetet eller till ett ombud, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Inredning och leksaker skuggar i toppen

Bland de branscher som växer mest under första kvartalet märks inredning/möbler, 35 procent, barnartiklar/leksaker, 34 procent och bygghandel. Den sistnämnda ökar mest, med hela 36 procent och fortsätter alltså att ta digital mark.

Bygghandeln växer från låga nivåer men branschen har gått starkt framåt under en längre tid. Även under det första kvartalet 2014 såg bygghandeln en tillväxt på 36 procent och våren 2015 kom rapporter om att bygghandeln på nätet väntas stå för 12 procent av den totala bygghandeln i Sverige år 2020.

– Historiskt tog den inte riktigt fart på nätet förrän under förra året, men nu har konsumenterna tydligt insett bekvämligheten och enkelheten med att handla över nätet. Det återstår att se hur det sänkta ROT-avdraget och amorteringskravet påverkar tillväxten på sikt, säger Carin Blom.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se