ANNONS

Bambora lanserar ny kassa för e-handlare

Bambora lanserar ny kassa för e-handlare
Jon Wimmercranz

Den nya betalleverantören Bambora visade igår upp sin egen checkout.

ANNONS

Bambora såg dagens ljus för nästan exakt ett år sedan och många har jämfört företaget med bland annat Klarna. Det har pratats mycket om e-handel men vi har inte sett något speciellt revolutionerande ifrån Bambora på e-handelsfronten.

De säger att de har tusentals e-handelskunder och eftersom Bambora är en sammanslagning av Samport, MPS, ePay, DK Online, Key Corp och Euroline så är detta givetvis inte så konstigt då man består av flera stora betalväxlar och betaltjänster. Vi är dock skeptiska till att det nya varumärket charmat e-handlarna speciellt mycket, än så länge.

En universell kassa

Nu ska det dock hända saker och på Moderna Museet i Stockholm igår kväll ska Bambora visat upp en av sina fyra nya huvudtjänster, sin egen Checkout. De andra tjänsterna är "Native Payments" som tar hand om betalning i appar, "ONE Integrated" som löser ditt kassasystem och myBambora som sköter administrationen kring transaktionerna.

Checkouten är dock Bamboras nya tjänst som riktar sig till nätbutiker och där man hoppas vinna e-handlarnas hjärta.

- Vår ambition har varit att skapa en riktigt bra och enkel checkout som är universell och möjliggör för e-handlaren att sälja globalt, säger Jon Wimmercranz, marknadschef på Bambora.

Lanseringen ska alltså ha skett igår och de första marknaderna man kommer stödja är Sverige och Norge.

Vilka betalmetoder hanterar kassan?

- Kort, MasterCard och VISA, är det som stöds i denna release då det är den mest skalbara betalmetoden, faktura och andra lokala betalmetoder kommer att integreras löpande, säger Jon Wimmercranz.

Fler betalmetoder är alltså på väg till kassan även om man börjar med kort. Checkouten kommer också komma ihåg kunderna och man ska spara kortuppgifterna till framtida köp. En fördel för e-handlare ska vara att utbetalning ska ske nästa dag i de flesta fall.

Ett gränssnitt (API) ska finnas på plats och färdiga integrationer för de "största plattformarna".

Hur integreras kassan på sajten?

- Handlaren kan välja mellan en iframe eller en separat sajt, säger Jon Wimmercranz.

Bambora berättar även att kassan inte ska skära sig med nätbutikens design eller e-handlarens varumärke. En bra kundupplevelse utlovas och förstås som alltid ökad konvertering.


Bamboras nya checkout

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se