I april 2014 öppnade Qliro Group upp sin betaltjänst förr e-handlare utanför koncernen. Bangerhead och Hobbex var de första att ansluta sig till Qliro och sedan dess har betaltjänsten lanserats i Finland och Danmark.
Nu har Qliro knutit till sig ytterligare en e-handlare, nämligen Lyko. En av Sveriges ledande aktörer inom hĂ¥rvĂ¥rd och skönhet.
– Vi uppfattar att det finns en efterfrĂ¥gan pĂ¥ en lösning som fokuserar helhjärtat pĂ¥ större e-handlare och deras behov. VĂ¥r bakgrund inom e-handel, erfarenhet av att hantera stora volymer och förstĂ¥else för vad stora e-handlare kräver ger oss möjligheten att erbjuda detta, säger Patrik Illerstig, VD för Qliro.
Omsätter över 500 miljoner kronor
Lyko har vuxit kraftigt, med lönsamhet, de senaste Ă¥ren och omsätter idag över 500 miljoner kronor. Under 2014 köpte bolaget upp branschkollegan Bellbox, nĂ¥got som gjorde att man i ett slag även fick tillgĂ¥ng till ett butiksnät bestĂ¥ende av 35 butiker i Sverige och Norge.
MĂ¥let med sammanslagningen var en multikanalsatsning pĂ¥ den nordiska marknaden och med Qliro som leverantör hoppas Lyko fortsätta sin tillväxtresa.
– Med Qliro kan vi fokusera pĂ¥ kärnverksamheten, samtidigt som vi fĂ¥r en konsumentfokuserad lösning som tillfredsställer vĂ¥ra krav pĂ¥ flexibilitet samt ger den kundupplevelse vi vill erbjuda, säger HĂ¥kan HĂ¥kansson, VD för Lyko.