Livsmedelsförsäljningen på nätet ökade med 40 procent under 2015 och det nya året har fått en liknande start. Svensk Digital Handel har släppt sin rapport, D-food Index, för det första kvartalet 2016 och där står det klart att livsmedelsförsäljningen på nätet ökade med 32 procent under årets första tre månader, jämfört med samma period 2015.
Och enligt Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel, finns det inga tecken på avmattning.
– En av fyra kunder säger att de tänker öka sin matkonsumtion på nätet under året, och Sverige ligger fortfarande en bra bit bakom de ledande nationerna. Det finns därför en stor potential för fortsatt tillväxt framöver, säger Jonas Ogvall.
Frakten enda akilleshälen
Precis som många gånger tidigare är det lösplock som går snabbast framåt. Under det första kvartalet ökade försäljningen av lösplock med 43 procent medan de färdiga middagslösningarna ökade med 21 procent under samma period.
Enligt tidigare prognoser väntas försäljningen av mat på nätet öka med 38 procent under 2016. Men även om det är smidigt att klicka hem sina dagligvaror online, finns det fortfarande en del bitar att jobba med.
– Det är alltjämt fraktkostnaden som betraktas som den största nackdelen med att handla mat på nätet. Samtidigt har livsmedelsbranschen varit bland de mest drivande för förbättrade fraktlösningar. Det är inte i många andra branscher som aktörerna erbjuder leverans på kvällar, helger och ibland samma dag, säger Jonas Ogvall.