ANNONS

Tonerlagret drog in 11 miljoner på utdöende produkter

Tonerlagret drog in 11 miljoner på utdöende produkter
Anders och Rikard sorterar dinosaurier

Tonerlagrets nya VD ser en framtid med minskad toner och ökad breddning.

ANNONS

I oktober förra året kom det oväntade beskedet att Tonerkungen abdikerade. Rikard Westberg som grundat nätbutiken Tonerlagret.se lämnade över skutan till den rutinerade e-handlaren Anders "AndersIvar" Karlsson. Båda är kända e-handelsprofiler i branschen.

Nu meddelar företaget hur det gått under det senaste verksamhetsåret och det första med en ny VD vid rodret. Bolaget ökade med 15 procent för räkenskapsåret som slutade den sista april 2016. Man omsatte nära 11 miljoner kronor och man gör det med lönsamhet, vilket var enligt planen.

- Vi har visat att vi kan leverera ett positivt resultat, nu är det dags att gasa under dessa premisser. I år kommer vi att omsätta 15 miljoner med fortsatt lönsamhet, säger Anders Karlsson, VD på Tonerlagret.

"Energiinjektion för Tonerlagret"

Att man fått in en ny VD ska ha bidragit till resultatet men framförallt sägs det vara en energiinjektion för hela företaget.

- Det har självklart varit en energiinjektion för Tonerlagret att få in en ny hungrig VD men detta är ett långsiktigt arbete som påbörjades tidigare och det är hela bolaget som tillsammans har vänt resultatutvecklingen. Vi är snabbare, bättre, effektivare och har roligare det är ett lagspel som resultatet speglar, säger Rikard Westberg, grundare och styrelseordförande i Tonerlagret.

"Efterfrågan kommer minska på sikt"

Nu blickar man framåt och har alltså budgeterat en 40-procentig ökning för detta räkenskapsår. För att nå målet måste man dock blicka bortom vad man kallar "utdöende produkter".

- Vi är tvingade att tänka annorlunda, toner, bläck och papper är utdöende produkter. Om inte inom en snar framtid så kommer efterfrågan absolut att minska inom detta segment på sikt. Vår tillväxt kommer absolut att komma genom fortsatt breddning och inte ökat antal utskrifter hos våra kunder, det gäller att inte fastna i befintliga hjulspår och låsa sig kring sin produkt, säger Anders Karlsson.

Nu strävar företaget efter att öka omsättningen via befintliga kunder genom att jobba mot att erbjuda allt som kan behövas till kontoret och lagret.

Försöker göra skrivare roliga

Även om det man säljer mest av idag sägs vara utdöende produkter så försöker man också öka försäljningen i detta segment genom smarta marknadsföringskampanjer.

 Företagets senaste kampanj

Senast i förra veckan prisades bolaget i sociala medier kring sin kampanj "Vilken skrivare är du". En kampanj där man lyckades göra något så tråkigt som skrivare lite roligare.

- När man har tämligen tråkiga produkter att jobba utifrån, så är det extra viktigt att inte tänka inom en ram. Det är viktigt att se hur andra gör som kanske jobbar med mer tilltalande och roliga produkter, och inspireras utav deras sätt att arbeta. Ett personlighetstest som visar vilken typ av skrivare man är ett resultatet av just det. Att låta sig spåra ur och ta ut svängarna, säger Alexandra Bengtsson, marknadschef på Tonerlagret.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se