ANNONS

PayPal snart större än självaste eBay?

PayPal snart större än självaste eBay?
ANNONS

I en färsk intervju med Scott Thompson, VD för PayPal, berättar mannen bakom spakarna om hur PayPal ser på e-handeln och framtidens betallösningar.

Intervjun går igenom ett brett spektrum av frågor gällande PayPal och deras framtida planer. Scott berättar hur de 2002 främst var en betallösning för transaktioner på eBay, som numera äger PayPal. Först 2005 började de bygga upp sin tjänst för e-handlare. Ett år senare lanserade de denna tjänst globalt.

PayPal snart större än eBay?

Som betallösning för e-handlare ser de en stark tillväxt världen över och kanske främst gällande gränsöverskridande betalningar. PayPal som betallösning för e-handel står idag för mer än hälften av deras intäkter. Scott tror att PayPal, inom en snar framtid, kommer bli större än sin ägare eBay. PayPals betallösningar kommer då att stå för majoriteten av deras verksamhet, runt 90 procent siar Thompson.

"And I think it's going to continue to grow very fast and will actually - PayPal all for all will be bigger than eBay at some point and this merchant services business, which is two thirds of our total payment volume, will become 90 per cent or 95 per cent three or four years from today."

Gällande hur det är att jobba över gränserna och med olika valutor är svaret att det är mycket komplext. Det är därför PayPal inte tänkt ge sig in och agera bank eller direkt konkurrera med kortbetalningar. PayPal ser istället sin styrka i att kunna agera över den befintliga infrastrukturen för betalningar. De vill att deras tjänst skall vara det enkla lagret ovanför allt detta. Scott berättar även att en fjärdedel av PayPals omsättning kommer ifrån gränsöverskridande transaktioner och att denna siffra hela tiden ökar.

Scott om E-handelns framtid

När det kommer till e-handelns framtid menar Scott, som många andra, att allt kommer konvergera inom några år. M-handel, e-handel och fysisk handel sägs gå ihop och överlappa på många fronter. Speciellt gällande betalningar där Scott målar upp en intressant bild.

"But, there's a bigger trend that's afoot, and that is the lines are all blurring between online and offline and mobile and all these other things that are happening. So, as we look forward in the future, we're beginning to articulate metrics which are just a percentage of commerce because that designator of ecommerce or mcommerce or offline commerce is just going way."

Scott tror att e-handel och m-handel som idag, i genomsnitt, världen över står för under 10 procent av den totala handeln istället kan hamna runt 30 procent.

Betala med PayPal på ICA?

När det kommer till nya tekniker som NFC och betalningar via mobiltelefoner ser PayPals VD en enorm potential för dem att bredda sin marknad. Scott trycker på det faktum att kortbetalningsterminalerna världen över nu i allt större utsträckning är uppkopplade mot nätet. Detta öppnar upp för att betala med exempelvis PayPal i fysiska butiker.

"Well one of the big trends that's happening in Australia and around the world is all those devices in retail stores are actually now being connected to networks, and we view that as a massive opportunity for PayPal because now we can be a tender type, an option for payment at point of sale because that device is essentially a computer when it's connected to a network. So it's a fascinating, dramatic increase in the total addressable market for us ..."

Mobiltelefoner är givetvis en sak de har tänkt använda för betalning i butik men de har även några hemliga betallösningar som de arbetar med. Då de inte verkar ha med mobiltelefoner att göra kan vi förmodligen utesluta QR-koder och liknande betalmetoder.

"There are three options that we're working on for the consumer to engage us at point of sale. Certainly a mobile phone is one of those options and there will be two other options that we offer consumers that'll be unique.

They're not going to ride the existing rails that the credit cards do. There'll be a new - whole new experience, a whole new infrastructure, whole new message format, and we think it's one that's dramatically better than what's there today for the merchant and for the consumer."

Detta motsäger givetvis det att PayPal säger att de inte vill konkurrera direkt med kortbetalningar. Oavsett vad de har planerat så är det intressant att höra hur en leverantör som PayPal agerar på den globala scenen och hur de ser på framtiden inom e-handeln. Läs hela intervjun med Scott Thompson här.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se