Vi kunde igår berätta att Konsumentverket kritiserat Footway, Stayhard och Hollywood.se för att inte ha upplyst sina kunder om ångerrätten på ett tillräckligt tydligt sätt. Footway meddelade direkt att de skulle rätta sig efter myndighetens önskemål, men nu berättar företaget för Ehandel.se att de egentligen inte ger så mycket för Konsumentverkets krav. Det går bland annat ut på att det måste framgå på sidan att kunden enligt lag har rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar.
- Vi erbjuder långt bättre villkor, man har öppet köp och kan ångra sig i 180 dagar. Om vi skriver 14 dagar i allmänna villkor när vi faktiskt erbjuder 180 dagar tror jag vi vilseleder kunden. Men rätt ska vara rätt, vi ska bättra oss, säger Louise Liljedahl, presskontakt på Footway.
På vilket sätt ska ni ändra er sida?
- Vi kikar på det. Enkelhet är viktigt, och vi vill inte vilseleda genom att visa två olika budskap.
"Ersätter inte skyldighet att informera"
Även Ellos Group, där Stayhard ingår, har gett sina synpunkter på Konsumentverkets kritik. Modekoncernen har “inlett processen” för att förtydliga informationen på hemsidan, men vill helst återkomma med detaljerna lite längre fram.
- Det är viktigt att notera att konsumentverkets synpunkter endast avser formuleringarna kring ångerrätten och inte ångerrätten som sådan eller e-handelsplatsens marknadsföring i allmänhet. Självklart har våra kunder ångerrätt och vi arbetar hårt för att hålla en hög servicenivå. Vi vill påpeka att information kring ångerrätt finns på Stayhards webbplats under ”Vanliga frågor och svar", skriver Ellos Group i en kommentar.
Men för Konsumentverket finns det inget utrymme att ta bort information om ångerrätten oavsett vilka villkor man har som säljare.
- Att det finns en omfattande returrätt ersätter inte skyldigheten att informera om ångerrätten enligt lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, konstaterar myndigheten i sina utskick.
Ehandel.se har även fått en kommentar om det inträffade av Caliroots, som driver nätbutiken Hollywood.se.
- Vi upplever att vi har väldigt bra villkor i form av fria byten och returer där en förifylld fraktetikett skickas med i paketet, allt för att göra det så smidigt för kunden som möjligt. Efter att ha mottagit deras feedback har vi nu förtydligat våra villkor för att undvika missförstånd, säger Fredrik Winberg, marknadschef på Caliroots.
Uppdatering: Artikeln har uppdaterats med en kommentar från Caliroots.