Vi skrev, för några veckor sedan, om Klarnas nya tävling som går under namnet Tillväxtjakten. Tävlingen instiftades för att lyfta fram innovativa idéer inom skandinavisk e-handel och öka chanserna för ett lyckat genomförande genom en prissumma på 50 000 kronor.
Klarna har tydligen fått in runt 70 ansökningar och i sluttampen var det endast tre bidrag kvar. En färgbutik, en ullared på nätet och en social produktplacerare. Den senare med namnet Merchii tog hem vinsten.
1:a plats: Merchii
2:a plats: Fyndiq
2:a plats: Färgaffären
Merchii är en tjänst som går ut på att låta bloggare "tagga" bilder med produkter ifrån e-handlare och där produkterna sedan kan köpas direkt på bloggen. Tanken är att göra det enklare för bloggare att pusha produkter och få provision på varje köp. Magnus Fredin, ifrån Klarna, som är ansvarig för tävlingen har följande att säga om det vinnande bidraget:
- Vi har haft en mängd intressanta bidrag, men Merchii var de som hade tydligast problembild och lösning då de kopplar samman konsumenter, bloggare och ehandlare på ett smart sätt. Den stora utmaningen för Merchii nu är att hålla databasen uppdaterad och se till att bloggarna på ett enkelt och effektivt sätt kan hitta och tagga produkterna. Lyckas man med det tror vi att de kan gå långt.
Merchii startades tidigare i ĂĄr av Johan Lundin och Jonas Grimfelt som bĂĄda har tidigare erfarenhet av detaljhandel.
- Det känns oerhört bra att få ytterligare bekräftelse på vår idé. Handeln blir allt mer social där många får rekommendationer och inspiration på nätet men fram till nu har tipsen från bloggarna ofta begränsats till bilder, det har varit svårt att hitta inköpsinformation. Genom Merchii går det att enkelt och snabbt handla ett sätt som inte varit möjligt tidigare, säger Johan Lundin och Jonas Grimfelt.
Upphovsmännen till Merchii hoppas nu att deras tjänst, inom några år, skall vara den ledande produktplaceringslösningen för bloggar i Europa.
Â
Källa (klarna)
PĂĄ bilden: Johan Lundin, Magnus Fredin,
Jonas Grimfelt, Sebastian Siemiatkowski