ANNONS

Modehandlarna tvingas leva mobile first

Modehandlarna tvingas leva mobile first
Allt fler handlar sina kläder i telefonen

Modebranschen var tidigt ute med att få en ökad andel trafik från mobiltelefoner. Vi har pratat med några aktörer i branschen om hur de ser på utvecklingen och att lyckas med försäljning i mobilen.

ANNONS

Redan för ett år sedan rapporterade vi att modebranschen på nätet låg långt före många andra branscher när det gällde att få in trafik via mobilen. Redan då var mobiltelefonen med över 50 procent av trafiken den dominerande trafikkällan hos många modehandlare, vilket förmodligen kom som ett brev på posten eftersom aktörer som MQ redan 2013 pekade på en liknande utveckling

Och ingen kan väl ha missat att mobilen sedan dess har gjort ytterligare framsteg inom e-handeln. Flera e-handlare berättar nu om sina mobile first-strategier och sidor som är tänkta att passa extra bra i mobiltelefonen lanseras på löpande band.

"Mobilen har redan tagit över" 

Vi tog kontakt med ett urval av alla modeaktörer på nätet för att se hur de ser på att utvecklingen verkar gå i mobilens tecken.

- Mobilen har ökat kraftigt senaste året och är en mycket viktig del av vår affär. Både i försäljning, men framförallt för att ge kunden bästa köpupplevelsen, säger Ville Kangasmuukko, VD på Bubbleroom.

Han berättar att Bubbleroom arbetar kontinuerligt med att utveckla och anpassa mobilsidan efter kundens behov av förväntningar.

Vad finns det för utmaningar med att sälja mode via mobilen?

- Det är en utmaning för oss att visa bredden på vårt sortiment för kunden, samt att få fram våra kampanjer på ett enkelt och inspirerande sätt.

Vad händer i framtiden, tar mobilerna så småningom över modehandeln helt?

- Framtiden? Mobilen har redan tagit över och är den viktigaste kanalen vad gäller besök och försäljning.

Boozt blev personalen överraskad över hur snabbt utvecklingen mot mobilt har gått, även om de förstås märkte åt vilket håll det bar. Nu är försäljningen i mobilen viktigare än någonsin.

- Vi har anpassat oss till mobile first i planeringen. Inte bara systemmässigt utan i till exempel kampanjer, text, bilder, och så vidare. Det är inte så att mobile är vårt enda fokus men det hjälper att vi får rätt balans i tänket när man sätter mobilen i förarsätet och låter det andra komma efter. Man ska också vara försiktig med att kasta sig rakt in i nya banor och vi har anpassat metodiken till vårt sätt att arbeta, förklarar Tobias Sjölin, project director på Boozt.

Kunderna kan ha tröttnat på appar

Han ser att utmaningen med mobilt är att inte hamna i en fälla där man får göra dubbelt arbete. Boozt har valt att ha responsiv design på några av sina sidor, men inte på alla.

- Man kan i vissa fall ha mer kontroll på en mobil sida när man gör en site som bara är för mobilen men då hamnar man också i problemet att man får uppdatera båda versionerna. Responsivt är bra eftersom man slipper dubbelarbete men man kan tappa lite flexibilitet i upplevelsen.

Enligt Tobias Sjölin finns det en risk att besökaren inte får samma inspirerande upplevelse i mobilen, men mobilen kommer å andra sidan med fördelar som förbättrade betalmetoder som Mobilt Bank-ID direkt i telefonen.

Precis som sina kollegor i branschen ser han en framtid där mobilen har fortsatt starkt fäste, men frågan är hur vi kommer att använda den för att handla. Boozt har till exempel sett att färre besökare handlar via företagets app och att mobilshopparna istället använder Internet.

- Det kan vara att kunder tröttnat på att installera nya appar hela tiden. Vår app ger en fantastisk kundupplevelse men steget för en kund att börja använda den är lite större i och med att man måste installera. När man väl har installerat den så är det den man använder.

- Framtiden är egentligen en fråga om hur kunden kommer att använda Internet. Vi ser ju mycket virtual reality utvecklas och det kanske är det nya steget även för e-handel. Mobil är en väldigt lätt väg för kunden eftersom det är så lättillgängligt men det kan utvecklas med ny teknik som dyker upp.

Ser annorlunda arbetssätt för företag

Stayhard ser att företagets försäljning ökar snabbast i mobilen, vilket förstås gör den delen av verksamheten oerhört viktig. Herrmodesajten arbetar mycket mer mobilinriktat nu än för ett år sedan.

- Vi arbetar numera i större utsträckning än tidigare "mobile first". Vår hemsida är responsiv och därför är det stor skillnad på i vilken ände man börjar så att säga. Bland annat är vår nya inspirationssite och senaste denim kampanj framtagen ”mobile first”, säger Martin Lindegaard, marknadschef.

Att konverteringen ofta är lägre i mobilen än på andra enheter ser han som den största utmaningen när det gäller trenden med trafik via mobilen.

- Oavsett vad man säljer är det en utmaning. I takt med att den mobila trafiken ökar blir behovet för att tracka kunden cross device också ännu större.

Och mobilen kommer att få allt större betydelse för hur man kommer att arbeta med e-handel, spår han.

- Mobilen kommer ta över i relation till hur man som företag måste arbeta. Man kan inte sitta och korra nyhetsbrev och kampanjsidor på desktop när kunden upplever dem på mobilen.

"Upplevelsen anpassas till kortare besök"

Även hos företag som var med långt innan e-handeln ens kom till, märks nu det mobila skiftet allt mer. Hos Ellos blir det allt vanligare att beställningar görs i mobilen, även om många kunder också kombinerar mobilköpet med att använda datorer och surfplattor.

- I takt med den växande andelen mobila besök så har den blivit en naturlig del av vår vardag. Kundupplevelse, navigation och informationsåtkomst är några av de områden vi utvecklat senaste tiden. Senare i år kommer vi lansera en ny uppgraderad e-handelsplats, som kommer förbättra upplevelsen ytterligare, berättar Mathias Ekström, marketing och e-commerce director på Ellos.

Vad ser ni för utmaningar i att sälja mode via mobilen?

- Via en dator eller tablet investerar kunden oftast mer tid i besöket, vilket gör att den mobila upplevelsen måste anpassas efter ett lite kortare besök. För att optimera till exempel konverteringsgraden krävs en hög produktrelevans, tydlig navigering och information - bland många andra saker.

Men Mathias Ekström trycker gärna på fördelarna med att mobilen ser ut att få en allt viktigare roll framöver.

- Man ska komma ihåg att mobilen har många fantastiska fördelar, där den ständiga tillgängligheten är den främsta. Kunder kan snabbt och enkelt besöka vår e-handelplats oberoende av var de befinner sig. Framtiden är definitivt helt mobil. Dock tror jag fortsatt att det kommer finnas en mix av både större och mindre mobila devices.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap