I en intressant artikel hos Huffington Post lägger Nathan Newman fram en vision där Google inte längre levererar de tio blåa länkar vi är vana vid, en vision som Google delar.
Google har via uttalanden och agerande den senaste tiden ändrat sin inriktning kring söken. Istället för att endast leverera de resultat, i form av länkar, som användarna eftersöker så har de gjort avsteg ifrån detta i vissa fall. Ett exempel gäller flygresor där de har köpt bolaget ITA vilket gjort det möjligt för Google att visa exakta flygresor som svar istället för länkar till resebolags sidor.
Google kan även här ta procent på köpesumman då de tar bort ett lager mellan återförsäljaren och kunden. Motiveringen för denna avgift kan givetvis vara att Google hjälpt användaren att hitta exakt rätt resa. Det är dock inte lika kul för de som kämpat för att nå en av dessa tio blåa länkar som innan presenterades.
Det som är intressant är dock att Google själva erkänner att detta är deras mål. Googles Eric Schmidt sade följande i en intervju för bara några dagar sedan:
"Men annan sak som vi gör, som är mer strategiskt, är att vi försöker gå ifrån svar som är länkbaserade till svar som utgår ifrån algoritmer, där vi faktiskt kan beräkna det rätta svaret. Och nu har vi tillräcklig artificiell intelligens och den storlek och omfattning som behövs för att exempelvis ge dig - bokstavligen beräkna det rätta svaret."
Schmidt erkänner även i intervjun att detta var målet med deras uppköp av ITA som specialiserar sig på flygresor.
Google har även med tjänster som Google Advisor (ekonomiska tjänster), Google Product Search (detaljhandel), Boutiques.com (mode) och nu senast med sin Groupon-klon Google Offers lagt sig själva som lager mellan återförsäljare och kund och kan därmed ta ut en procent på försäljningen.
Frågan är vad som händer när Google är den enda aktören mellan återförsäljare och kund och alla sökresultat går direkt till "produktsidor" där Google tar en procent på köpet. Slutet på de tio blåa länkarna kanske inte är det optimala för alla. Google kan dock hävda i alla steg mot en sådan framtid att de gör det för kundernas bästa, vilket även kan vara sant. Monopol-situationen som detta skulle ge är dock ganska osund.
Källa (huffpost)