I slutet av förra året kunde vi berätta om flera nya e-handelsinitiativ ifrån fraktbolag runt om i världen.
Canada Post vill stärka sin position i e-handelslandskapet och lanserade förra året en drive-thru för paketupphämtning och provrum för de som näthandlat kläder. Man skapade helt enkelt postkontor med fokus på e-handeln. Allt för att vinna fler kunder bland e-handelsföretagen i landet.
Australia Post följde upp vid årsskiftet och meddelade att även de skulle lansera postkontor för e-handel. Fraktbolaget gjorde ett popup-koncept av det hela där e-handlare kunde visa delar av sitt utbud för kunderna. Hyllor med utvalda produkter skulle finnas på plats där konsumenter skulle kunna klämma och känna på varorna.
PostNord öppnar e-handelsbutik
Nu kan vi avslöja att PostNord vill gå i samma fotspår. Till hösten planerar fraktbolaget att omvandla minst ett företagscenter i Stockholm och göra det till en flaggskeppsbutik för e-handeln, enligt källor till Ehandel.se.
Enligt de vi pratat med kommer e-handlare att få ställa ut varor i den nya "butiken" och även synas digitalt på olika skärmar. Det ryktas även att man ska bjuda på provrum för kunder som behöver testa till exempel kläder man handlat på nätet.
Samtidigt som e-handlarna exponeras kommer PostNords olika tjänster finnas på plats och man kommer givetvis kunna hämta ut sina e-handlade paket i butiken. Fraktbolaget ser e-handeln som framtiden på en marknad där de klassiska breven minskar i volym för varje dag som går. Det är inte omöjligt att vi kommer få se fler liknande tilltag framöver där PostNord och säkert andra fraktbolag flörtar med e-handeln.