ANNONS

Riskkapitalbolag tror på massiv butiksdöd

Riskkapitalbolag tror på massiv butiksdöd
Staffan Mörndal tror på snar butiksdöd

Verdane Capital, som har ett 30-tal e-handelsbolag i portföljen, tror att vi kommer att få se en massiv butiksdöd i Sverige de kommande åren.

ANNONS

Listan över e-handelsbolag som Verdane Capital investerat i under de senaste åren börjar bli lång. Babyshop, Designonline, Royal Design, Bythjul.com, Boozt och MatHem är bara några exempel och i början av 2016 köpte riskkapitalbolaget in sig i ytterligare sju e-handelsbolag.

Totalt har Verdane ett 30-tal e-handlare i portföljen, och att nätet kommer att stå för tillväxten i detaljhandeln framöver är något som Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital, inte verkar vara det minsta tveksam till.

– Vi kommer att se en massiv butiksdöd i Sverige. Det kommer att börja med familjeägda butiker i småstäder och sprida sig till köpcentrum på mindre orter. I England bygger man redan nu om många mindre köpcentrum till lager för e-handeln. Det kommer ske i Sverige också, säger Staffan Mörndal, i en intervju med Di Digital.

Nätjättar vinner över små och stora

Alla är däremot inte lika övertygade om massdöden och Andreas Svensson, e-handelsexpert på HUI Research, säger till Di Digital att en stor del av e-handelsmarknadens tillväxt just nu drivs av fysiska butikskedjor, alternativt e-handlare som bygger strategiska butiker.

– Allt fler kunder börjar vänja sig vid att en butik ska kunna finnas både på nätet och i fysik form, säger Andreas Svensson på HUI Research.

Men Staffan Mörndal är inte beredd att hålla med.

– Min bild är inte att de fysiska kedjorna tar marknadsandelar. De som är stora på nätet vinner både mot de som är små online och de stora fysiska kedjorna.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se