Amazon, som för många kanske är mest kända för att sälja böcker, elektronik och skönhetsprodukter till låga priser, har på senare år satsat allt mer på mode. Särskilt i Europa där man hösten 2014 öppnade en 4 300 kvadratmeter stor fotostudio som ett led i bolagets europeiska modesatsning.
Men även hemma i USA har satsningen pågått under en längre tid och mode är idag en av Amazons snabbast växande kategorier. Och för att få fart på affärerna ytterligare har e-handlaren strömlinjeformat sin verksamhet genom att stänga ner separata modesajter för att flytta in deras sortiment på Amazon.com.
Något som även anges vara anledningen till att man i maj släcker ner MyHabit.com, enligt Women´s Wear Daily. En flash sale-sajt som lanserades 2011, men som i takt med att intresset för flash sales avtagit, fått se sin försäljning dala.
Nytt samarbete med lyxhandlare
Precis som i flera tidigare fall kommer MyHabits sortiment att flytta in på Amazon som ett led i att öka bredden och förbättra köpupplevelsen på marknadsplatsen. Och e-handelsjätten har under de senaste veckorna gjort ytterligare drag inom modevärlden.
Nyligen lanserades en live-streamad modeshow vid namn "Style Code Live" och Amazon har i det tysta även startat ett private label-företag. En marknad som man tror kommer att vara väldigt lukrativ. I förra veckan inledde företaget även ett samarbete med Moda Operandi som innebär att lyxbutikens kunder kan betala för sina inköp med sitt Amazon-konto.