ANNONS

Hemnet vet hur man får över en miljard sidvisningar

Hemnet vet hur man får över en miljard sidvisningar
Christian Viklund

Ehandel.se träffade Hemnets Christian Viklund för ett samtal om hur man bäst analyserar sin data, vikten av att ta hänsyn till kundens önskemål och faran med att göra en alltför personaliserad sida.

ANNONS

Enligt en undersökning som Hemnet har gjort tittar svenskarna på bostäder på nätet i snitt 0,66 gånger i månaden, vilket gör oss till det mest bostadssurfande folket i världen. Och Hemnet har lyckats etablera sig som ett av de självklara valen för den som vill titta på nya lägenheter och villor. Medan andra pratar om att bli “det nya Uber” pratar Hemnet om att det i själva verket är Uber som är som Hemnet, fast i taxivärlden. Det berättar Christian Viklund, ansvarig för kommersiell analys på företaget.

- Vi håller balansen mellan de olika intressenterna på ett bra sätt och vi är med långt fram men tänker igenom saker innan vi genomför dem, motiverar han Hemnets framgångar.

Under 2015 hade Hemnet över 220 000 upplagda objekt och under samma period hade sidan över en miljard sidvisningar, en summa som många e-handlare förmodligen bara kan drömma om i dagsläget. En del av hemligheten ska ligga i att hålla besökarna nöjda genom att göra kundundersökningar, analysera data och sedan lansera förbättringar.

- Vi har resursbrist som alla andra, men vi försöker att mäta datan och analysera lagom mycket så att man får så pass mycket att man har bra underlag till beslut men inte så mycket att det blir ett självändamål. Det är viktigt att sortera datan man har och ha ett syfte med det man gör, säger Christian Viklund.

"Inte så roligt med för anpassade sajter"

Till skillnad från många andra företag har Hemnet tre intressegrupper att ta hänsyn till. Förutom mäklarna och företagen som köper annonsutrymme, finns förstås alla de som besöker sidan. Hemnet delar upp dem i köpare, säljare och drömmare.

Handlar ert analysarbete alltid om att få så många som möjligt att stanna så länge som möjligt på er sida?

- Det ska vara en balans mellan antal klick och nöje, eller upplevd nytta, av användaren. De ska helst klicka runt lite lagom länge. De får inte vara för snabba men vi ska inte leda in dem på irrvägar så att de inte hittar fram till målet heller.

Hemnets sida bygger i dag till stor del på att besökare kan fylla i vilken typ av bostäder och vilka områden som intresserar dem. Inom några år är det enligt Christian Viklund inte omöjligt att sidan blir ännu mer personaliserad, även om det ännu är oklart på vilket sätt. 

- Att göra den här personaliseringen är rätt viktig för oss för att kunna dra fram data och bygga segment efter det. Det är intressant för plattformsgänget som då kan bygga en bra sajt, och det är också intressant för att kunna sälja annonser. Ju fler val du gör hos oss desto mer vet vi om dig helt enkelt.

Enligt Christian Viklund kan man få mycket PR genom att göra sin data tillgänglig för till exempel media

Allting måste dock ske med balans. Hade alla fått se endast en bostad hade varken mäklare, annonsförsäljare eller kunder varit särskilt nöjda, även om just den bostaden hade uppfattats som perfekt.

- Ibland kan det vara irriterande om man inte får göra några val själv. Jag kan känna att blir det för anpassat så är det inte roligt längre. Då är det bara målet, och inte resan, som är det viktiga. Ingen hade ju fönstershoppat om man inte fick drömma lite. Men grejen är väl att lyckas känna av när någon faktiskt vill köpa någonting.

Måste ha balans mellan mätning och nytta

Genom ihärdigt analysarbete har Hemnet tagit fram flera funktioner som fått gehör hos publiken. Christian Viklund tar upp en kartfunktion med pendlingsavstånd till utvalda platser som ett lyckat exempel. Men det har också hänt att Hemnet varit fel ute till exempel med tekniska förbättringar som sågats av användarna. Ett tag funderade man på att byta ut den traditionella scroll-listan mot ett mer modernt fritext-alternativ, men en titt på datan visade att scroll-listan var väldigt populär och därför fick båda vara kvar.

- Tekniken är snabbare än användarbeteendet i många fall. Man kan inte bara tänka “det här är en bra teknisk lösning” och sen driva det i mål för att sen lansera det. Då har man kanske lagt tre månader på det och bara kastat bort sina resurser. Men om man lyssnar för mycket på publiken kanske det tar för lång tid att komma fram till det som är genomförbart, säger Christian Viklund, och fortsätter:

- Vi brukar utveckla lite småförsiktigt. Vi tittar på det mesta men vi hinner inte göra allt på en gång. Och man kan inte ändra hur mycket som helst på en så stor sajt för då blir folk förvirrade och nästan upprörda.

Christian Viklunds tips till e-handlare är att kontinuerligt titta på allt nytt som kommer utan att för den sakens skull plocka upp alla nya trender.

- Det är ett ganska generellt tips men jag skulle säga att det är bra att alltid hänga med och välja ut det som är intressant. Krångla inte till det, och fundera på vad folk vill ha. Se till att det finns en balans mellan mätningen och nyttan. Är man i en viss bransch har man ofta en ganska bra magkänsla för den. Då kan man använda sin data för att testa hypoteser.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se