Sommaren 2014 gick det upp för Martin Andersson och hans kompisar att italienska män på Instagram alltid kompletterade sin outfit med minst två stenamband oavsett vilka kläder de hade på sig. Gänget, som några månader senare skulle driva bolaget Stilkompaniet, hade sedan tidigare ett stort intresse för manligt mode och ville alla ha något liknade, men priserna på de smycken som fanns tillgängliga kom som en chock.
- Vi var fattiga studenter vi den här tiden och när vi väl lyckats hitta en sida med bra utbud och skulle klicka hem ett par armband var vi nära på att sätta matlådan i halsen - priset var orimligt för ett gäng studenter som oss, berättar Martin Andersson, VD för Stilkompaniet.
E-handelskunder från alla kontinenter
Studenterna såg en lucka på marknaden, grundade företaget Stilkompaniet, och började under hösten 2014 så smått att sälja sina armband. Just kombinationer av flera armband har visat sig vara den produkt som säljer bäst.
- Jag insåg att vi hade en chans att med ett litet försprång börja bygga upp ett varumärke och samtidigt kvalitetssäkra produkten innan marknaden skulle börja fyllas av konkurrenter.
Det första året, 2014/2015, kom Stilkompaniet upp i en omsättning på 650 000 kronor och siktet är inställt på det dubbla för det här året Verksamhetsårets första kvartal innebar en ökning med 56 procent jämfört med samma period förra året. Försäljningen sker i samband med återförsäljare men också genom den egna e-handeln, som blev populär direkt.
- Den internationellt sett stora respekten för skandinavisk design har varit till hjälp där vi med stor inspiration från Sverige lyckats attrahera kunder från alla världens hörn. Redan sex månader efter att vi lanserat vår första webbshop hade vi kunder från alla kontinenter, en häftig känsla måste jag säga.
Stilkompaniet har till skillnad från många andra inte lagt “en enda krona” på reklam, utan all marknadsföring har skett via sociala medier. Inspirerade av bland andra Daniel Wellington lägger Stilkompaniet upp bilder på Instagram som användare av företagets armband har skickat in.
Säljer direkt via Instagram
Nu har Stilkompaniets Instagramkonto fler än 33 000 följare och företaget har precis lanserat möjligheten att handla armband direkt via Instagram, genom tjänsten “Shop our Instagram”. Något förenklat innebär denna tjänst att besökare som går in på "Shop our Instagram" i Stilkompaniets profil sedan kan klicka på bilder och automatiskt få produkterna som syns på dem adderade i en varukorg.
- Vi lanserade tjänsten först denna vecka men har redan nu kunnat se hur den flitigt börjat användas och jag tror vi kommer se en ökning av den här typen av tjänster även bland större aktörer framöver, säger Martin Andersson.
Det kommande året planerar Stilkompaniet att även lansera en damkollektion, och med en ny hemsida och en nyanställd e-handelschef är siktet inställt på tillväxt. Förutom Martin Andersson består Stilkompaniet av Erik Åshäll (marknad), Fredrik Hagman (försäljning), Liban Ibrahim (ekonomi) och André Lago (e-commerce manager).