För flera år sedan gick diskussionerna varma om man skulle erbjuda fri frakt eller inte. Modebranschen och kanske framförallt skor var i första hand de som tryckte på med mycket bra fraktvillkor för kunderna.
Många e-handlare har även motvilligt accepterat fri frakt då det ökar försäljningen. Det är dock inte villkorslöst man ger bort frakten utan man kräver ofta en viss storlek på beställningen innan det blir gratis för kunden.
Tusentals använder fri frakt
När vi tittar i Ehandelsindex där vi mäter över 10 000 nätbutiker så får vi träffar på "fri frakt" och varianter på det på över 4 000 butiker. Det är alltså en hel del nätbutiker som fått beblanda sig med fri frakt i någon form.
Om vi gräver lite djupare och tittar närmare på vilka villkor e-handlarna har så kan vi se att fri frakt över 500 kronor är vanligt.
E-handlare som erbjuder fri frakt vid beställningar över 500 kronor och upp till 1000 kronor står alltså ut i mängden. Det är också ganska vanligt att den fraktfria gränsen kommer vid 1000 kronor eller mer.
Var finner vi de lönsamma butikerna?
När vi tittar på de e-handlare som erbjuder fri frakt från 100 kronor och upp till 499 kronor så finner vi något intressant. Vi har nämligen bolagsdata på ungefär hälften av dessa butiker i varje stapel.
Fri frakt-skeptikerna får nu vatten på sin kvarn då de som har en låg fraktfri gräns under 500 kronor (100-499) har ett snittresultat på minus 299 000 kronor. De tjänar alltså inga pengar. Detta kan givetvis bero på fler saker än just butikens fraktvillkor men trenden i de andra staplarna följer det många e-handlare befarar.
De nätbutiker som erbjuder fri frakt från 500 kronor till 999 kronor gör ett snittresultat på 4 000 kronor. E-handlare som kräver en order på minst 500 kronor för att ge fri frakt är alltså lönsamma enligt Ehandelsindex.
Nu undrar ni förstås hur lönsamma de med en ännu hägre gräns är. Nätbutiker som kräver en beställning på över 1000 kronor för att bjuda på frakten. E-handlare med dessa villkor gör en vinst på 195 000 kronor.
Den gyllene friaktfria gränsen kan alltså ligga runt 500 kronor. Tyvärr har vi inte data på de som inte alls erbjuder fri frakt, de kan ju vara de mest lönsamma. Vi vet dock samtidigt att fri frakt i olika former är en enormt stark konverteringsökare. Det borde alltså finnas en gräns där man balanserar den effekten på bästa sätt och ändå tjänar pengar.
Fri frakt på allt var olönsamt
Den nordiska nätjätten Komplett gick i slutet av 2013 ut med att man införde fri frakt på allt för att få fler att genomföra ett köp. Ett grepp vi alltså vet fungerar men som samtidigt äter upp marginalerna och potentiellt skapar fler små order.
Komplett övergav senare försöket då det helt enkelt inte var lönsamt. I dag har man en fraktfri gräns på, du gissade rätt, 500 kronor.
- Vi måste upp i ett visst belopp för att täcka kostnaderna och när vi tog bort fraktgränsen fick vi väldigt många små ordrar. Då ökar den relativa fraktkostnaden per enhet och då är det svårt att driva affären på ett lönsamt sätt, förklarade Kompletts VD Ole Vinje för Ehandel.se förra året.
Med en fraktfri gräns, istället för fri frakt på allt, förklarar Ole Vinje att kunderna handlar mer och man får därmed lönsamhet i affären. Var balansen ligger kommer förstås vara olika för olika företag och kategorier. Har man enormt bra marginaler kan man givetvis erbjuda fri frakt för att få fler att handla.
LÄS ÄVEN: Tre e-handlare talar ut om sin gräns för fri frakt