ANNONS

CDON vill ha fler Black Friday och lanserar nu Green Friday

CDON vill ha fler Black Friday och lanserar nu Green Friday

Nätjätten vill göra en repris på förra årets Black Friday, fast med lite mer miljöfokus.

ANNONS

CDON hade enormt hög orderingång under Black Friday förra året. Något som faktiskt resulterade i en del problem och flera kunder fick sina leveranser försenade. CDON hävdade dock att det endast var en liten procent som drabbades och i det stora hela ska det ha varit en succé.

Nu vill CDON upprepa händelsen fast under våren. Man lanserar nu vad man kallar Green Friday som ska vara en varmare variant av Black Friday. Den äger rum den 29 april och kommer precis som Black Friday erbjuda ett helt dygn av extra bra priser.

- Black Friday rivstartade julhandeln förra året och gensvaret från kunderna var enormt då CDON.COM attraherade över 2,1 miljoner besökare och tog emot över 130 000 order, skriver företaget.

"Ett fantastiskt shoppingdygn"

Detta vill man förstås gärna återupprepa även om en liten del av kunderna fick en sämre upplevelse.

- Det har varit oerhört roligt att se hur Black Friday utvecklats för CDON.COM. Det känns därför extra spännande att nu lansera Green Friday som ytterligare ett tillfälle då vi kan erbjuda våra kunder ett fantastiskt shoppingdygn. Under Green Friday kommer vi att släppa nya erbjudanden varje timme, säger Magnus Fredin, VD på CDON.

Det är inte första gången e-handelskoncernen försöker etablera en egen dag. 2013 försökte man skapa E-handelns dag tillsammans med Zalando, något som inte fick fäste. Vi får hoppas det går bättre denna gång.

"Klimatkompensera för varje order"

Samtidigt som man lanserar Green Friday som inte ska förväxlas med Green Monday, villket redan är en rea-dag i USA, så meddelar CDON ett till nytt iniativ kopplat till just det gröna.

- Att vårens köpfest har fått namnet Green Friday är inte enbart för att anspela på Black Friday, utan CDON.COM slår även ett slag för miljön genom att klimatkompensera för varje order som läggs denna dag. Samtidigt lanseras en bestående funktion på sajten som gör att kunderna kan klimatkompensera när de lägger en order, meddelar företaget.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se