För bara nĂ¥gra dagar sedan rapporterade Svensk Digital Handel att mat pĂ¥ nätet väntas växa med 1,6 miljarder under 2016. Nu kommer nästa nyhet pĂ¥ samma tema när samma organisation meddelar att det är barnfamiljerna som väntas stĂ¥ för den kraftiga ökningen.Â
Enligt rapporten Digital Mathandel 2016 är den typiske konsumenten för mathandel pĂ¥ nätet mellan 26 och 35 Ă¥r, bor i en storstad och har barn. Det antas bero bland annat pĂ¥ att mĂ¥nga i den gruppen vill spara tid och att möjligheterna till hemleverans är bättre i städerna än pĂ¥ landsbygden.
- I dag spenderar mĂ¥nga flera veckor varje Ă¥r pĂ¥ att handla mat och bära hem tunga kassar frĂ¥n affären. Mathandeln pĂ¥ nätet frigör ju massor av tid och gör det lättare att fĂ¥ ihop vardagspusslet, vilket framför allt barnfamiljer i städer har upptäckt, säger Jonas Ogvall, VD för Svensk Digitial Handel.
25%Â handlar i mobilen
Digital Mathandel 2016 visar ocksĂ¥ att ju högre inkomst man har desto mer benägen är man att handla livsmedel pĂ¥ nätet, och att 25 procent av de som handlar sina matvaror online har genomfört ett matköp i mobilen.
Den förutspĂ¥dda ökningen pĂ¥ 1,6 miljarder motsvarar 38 procent, och Svensk Digital Handel ser inga tecken pĂ¥ att tillväxten ska stanna av.
- Marknaden har tidigare till övervägande delen bestĂ¥tt av nischade e-handlare, men nu är alla de stora kedjeaktörerna inne eller pĂ¥ väg in pĂ¥ den digitala marknaden, säger Jonas Ogvall.