ANNONS

Nytt verktyg ska minska antalet avbrutna transaktioner

Nytt verktyg ska minska antalet avbrutna transaktioner

Fem procent av kreditkortstransaktionerna på nätet avbryts på grund av felaktigheter i betalningssystem, med ett nytt verktyg ska Adyen se till att antalet lyckade betalningar ökar.

ANNONS

Under förra året hanterade den nederländska betaltjänsten Adyen 50 miljarder dollar i transaktionsvolym, en ökning från 25 miljarder 2014. I år ska den summan bli ännu större, bland annat med hjälp av ett nytt verktyg som även ska öka e-handlarnas intäkter.

Enligt Adyen avbryts runt 5 procent av alla kreditkortstransaktioner på nätet på grund av felaktigheter i betalningssystem. Med hjälp av verktyget RevenueAccelerate ska betalföretaget se till att omvandla dessa 5 procent till faktiska intäkter.

– Betalningsströmmarna kan till viss del liknas vid en typ av viskningslek där pengarna som köparen sätter in skickas genom flertalet gamla system som inte är utformade för att kommunicera med varandra, säger Jussi Lindberg, affärsutvecklingsansvarig för Norden och Baltikum på Adyen.

– Resultatet blir att de gamla systemen översätter eller tar bort data, eller helt nekar transaktionen, vilket gör att det som i slutändan kommer tillbaka i form av respons inte längre stämmer överens med det initiala meddelandet. Genom att data försvinner ökar risken för att transaktionen inte godkänns.

E-handlare måste utmana betalleverantörer

Verktyget lanseras idag på konferensen Money 20/20 i Köpenhamn och det datadrivna automatiserade verktyget är redan nu tillgängligt för Adyens kunder. Enligt betaljätten, som hänvisar till en rapport från Forrester, har företag som hittills tillämpat RevenueAccelerate ökat sina intäkter med 1,43 procent.

Verktyget blir även en del av kärnan i Adyens globala betalningsplattform, med direkt anknytning till alla kreditkortssystem. Något som innebär att Adyen har insyn i samtliga processer och kan samla in mer transaktionsdata.

Data som används för att skapa intelligenta regler och anpassar varje betalningsförfrågan i realtid för att på så sätt maximera chanserna för lyckade betalningar.

– E-handelsföretag behöver utmana sina betalningsleverantörer för att säkerställa att de inte bara hanterar deras betalningar utan faktiskt bidrar till företagets tillväxt, säger Pieter van der Does, VD och grundare av Adyen.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se