Amazons dotterbolag Amazon Payments lanserades 2007 och erbjuder olika betaltjänster för e-handlare och bolaget har gjort ett antal försök att expandera inom e-handelsbetalningar, bland annat med Pay with Amazon.
Det främsta säljargumentet är att kunder kan använda sitt Amazon-konto för att logga in och betala istället för att fylla i namn, adress och kortuppgifter, och nu gör man ytterligare ett ryck. E-handelsjätten har nämligen inlett ett samarbete med den kanadensiska e-handelsplattformen Shopify, franska PrestaShop och japanska FutureShop.
Hundratusentals anslutna e-handlare
Amazon Payments ska enligt uppgift användas av flera stora e-handlare i Nordamerika och betaltjänsten finns även tillgängligt för e-handelsplattformar som Magento, WooCommerce och OpenCart. De nya samarbetena innebär dock att man får möjlighet att nå en ännu större skara av e-handlare.
Enbart Shopify, som redan tidigare arbetat tätt med Amazon, har drygt 240 000 anslutna e-handlare världen över, ungefär lika många som PrestaShop. Det verkar dock bara som att e-handlare i USA, Tyskland, Storbritannien och Japan kommer att kunna använda sig av Amazons betaltjänst inledningsvis.