ANNONS

RÀttstvist i Nya Zeeland och dokusÄpa om pizzabakande

RÀttstvist i Nya Zeeland och dokusÄpa om pizzabakande
Onlinepizzas dokusÄpa blir nog inte av

Flera e-handlare var snabbt ute med kreativa första april-uppslag.

ANNONS

Ibland Àr det extra viktigt för en redaktion att vara kÀllkritisk. Som den 1 april. I dag började dagen pÄ Ehandel.se med ett antal pressmeddelanden frÄn skojfriska e-handlare och e-handelsleverantörer som hade alla möjliga lanseringar och upplevelser att dela med sig av.

Jetshop tog vara pÄ trenden med personalisering med den nya tjÀnsten rAdblocker som helt enkelt ska dölja sÄdant som inte passar en viss kund.

- En optimal köpupplevelse med fÀrre val, och dÀrmed minskad friktion, skapar nöjdare kunder. rAdBlocker tar bort alla onödiga alternativ och lÄter kunden se de produkter som Àr aktuella, sade Christian Zanders, VD pÄ Jetshop.

PizzaskÀmt gick hem

Bangerhead gick pĂ„ samma tema med lanseringen av “estetisk coaching”, en tjĂ€nst företaget ska ha jobbat med i tre Ă„r. En grupp experter bestĂ„ende av frisörer, hudterapeuter, makeupartister, psykologer och privatekonomer ska hjĂ€lpa kunden att kartlĂ€gga vad han eller hon ska satsa pĂ„.

- Jag vill inte sÀga att vi Àr bÀttre Àn kunden pÄ att avgöra hur de ska se ut bara för att vi tillsammans har över 50 Ärs professionell erfarenhet. Eller för att vi har koll pÄ de senaste teknikerna och faktiskt gör detta varje dag. Det Àr inte det jag sÀger. Men sÄ Àr det, sÀger Gabriella BÀck, konceptuellt ansvarig för Bangerheads innovationsgrupp.

Redaktionen höll pÄ att sÀtta kaffet i halsen nÀr Zalando avslöjade att företaget skulle öppna en stor logistikanlÀggning i Norden. StÀmningen lugnade sig dock nÀr det visade sig att den planerade anlÀggningen skulle ligga pÄ en oljerigg mitt i havet. Ett annan nyhet som undertecknad fÄr erkÀnna att hon köpte med hull och hÄr var Onlinepizzas planerade dokusÄpa om pizzabagare runt om i landet.

Lanseringar som dÀremot sÄgades direkt var Media Markts nya tjock-TV och PostNords planerade leveranser med flaskpost pÄ ett antal hÄll i landet. I samma kategori placerade vi Conrads generösa wifi-satsning som fÄtt namnet Free-fi.

En lite annorlunda vinkel presenterades av Tailor Store som hamnat i en rĂ€ttsprocess mot en kycklingfarm i Nya Zeeland efter att kampanjen “Fitting Hens Worldwide” hade rullats ut pĂ„ bred front för tidigt.

- Det vi ville fĂ„ fram var att vi tilltalar en bred publik och att vi har kunder av samtliga kön, ett nytt grepp kort och gott. Men det gick aningen snabbt, kampanjen “Fitting hens wordwide” rullades ut globalt under pĂ„skhelgerna i stĂ€llet för enbart pĂ„ den svenska marknaden med katastrofala följder pĂ„ vĂ„r kundsupport, vi Ă€r bokstavligen nerringda och hemsidan Ă€r överbelastad, sade VD:n Jan Höjman bekymrat.

Drönarduva för tillagning

Den dejtingsugna fick kanske upp ögonen för Live its nyöppnade Tinderskola. Bland annat utlovades undervisning i klassrumsmiljö.

- Jag Àr övertygad om att den hÀr upplevelsen kommer förÀndra mÄnga mÀnniskors liv. Framtida likes och dejter Àr bara tvÄ dagars TindertrÀning bort! lovade Sanna Björkén, Live its marknadschef.

Skoprodukter.se lanserade ekologisk drönarleverans med hjĂ€lp av en duva, dock med den lite ovanliga tvisten att den som ville kunde behĂ„lla och tillaga duvan med hjĂ€lp av ett “vĂ€lbeprövat recept” som skulle ingĂ„ i leveransen.

Avslutningsvis gick Hobbex mot trenden med att istĂ€llet för en lansering helt enkelt satsa pĂ„ “skĂ€mtpriser” som bara skulle gĂ€lla i dag. Vi Ă€r fortfarande inte sĂ€kra pĂ„ om det gick att handla till de priserna eller inte...

Om vi har missat nÄgot skÀmt som folk bör kÀnna till sÄ kommentera gÀrna artikeln nedanför.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se