Betaljätten Klarna får kritik av Datainspektionen. Orsaken är att personer som har försökt att handla via bolaget ska ha nekats detta, med hänvisning till sju år gamla betalsningansmärkningar. Detta rapporterar Di Digital, som i sin tur fått informationen från Nyhetsbyrån Siren, som bevakar myndigheter.
Den normala giltigheten för en betalningsanmärkning är tre år och myndigheten reagerar nu på att Klarna alltså tycks ha lagrat information om kunderna långt efter det att anmärkningarna slutat gälla.
Skickade kunduppgifter vidare
Datainspektionen ska även ha riktat kritik mot att Klarna enligt dem inte ska ha rensat ut personuppgifter i kundfordringar som överlåtits till andra kreditbolag.
- Datainspektionen konstaterar att Klarna genom att behandla uppgifter om fordringar som överlåtits för mer än tre år sedan för kreditprövningsändamål i strid med 9 § punkten e personuppgiftslagen behandlar personuppgifter som inte är adekvata och relevanta i förhållande till ändamålet med behandlingen, skriver myndigheten i sitt beslut.
Klarna ska ha uppgett att skälet till det inträffade är att de ska ha fått kreditupplysningsinformation från kreditupplysningar som är äldre än 90 dagar. Detta ska dock ha ändrats under tillsynsärendets gång och sedan den 26 maj i år ska kredituppgifter som är äldre än 90 dagar inte längre användas, enligt betalföretaget.
Nekades handla efter obetald faktura 2009
I ett fall nekades en person att handla via Klarna på grund av att denne haft en obetald faktura från år 2009 som Klarna då överlåtit till ett externt inkassobolag. Klarna ska nu ha uppgett att man i det fallet ska ha gjort en manuell kreditprövning av personen ifråga och att informationen om den obetalda fakturan inte längre finns kvar.
Eftersom Klarna nu åtgärdat problemen ser Datainspektionen ingen orsak att gå vidare med ytterligare åtgärder i ärendet.