Nyligen meddelade Instagram att man inom kort ska testa ett algoritmstyrt flöde istället för det nuvarande som är kronologiskt ordnat. Det är dock inte den enda förändringen som Facebook-ägda Instagram genomfört det senaste året.
I höstas lanserade Instagram annonser på sin plattform och i samband med det utökades även den tillåtna längden på videoklippen från 15 till 30 sekunder. I februari förlängdes tiden till 60 sekunder, en förändring som endast gällde annonsörer men nu lättar Instagram ytterligare på tyglarna.
Instagram meddelar på sin officiella blogg att även vanliga användare nu får tillgång till det längre formatet på 60 sekunder. Redan idag släpptes uppdateringen i USA och den kommer att rullas ut på fler marknader under de kommande månaderna.
Har ökat med 40 procent
Enligt företaget har tiden som användarna tillbringar med att titta på videoklipp ökat med 40 procent under de senaste sex månaderna, och för e-handlare och andra företag, innebär det nya möjligheter att nå och inspirera sina kunder, utan att betala för det.
Den nya uppdateringen innebär också att Instagram relanserar ett verktyg som gör det möjligt att skapa ett videoklipp med flera klipp från kamerarullen på telefonen. Det gäller dock endast iOS. Instagram passar även på att meddela att man planerar att rulla ut ytterligare uppdateringar under året.