Arvato vill hjälpa kunderna att få koll på GDPR

Arvato vill hjälpa kunderna att få koll på GDPR
Christer Pettersson, e-handelschef på Arvato

Företaget vill vara en trygg partner för villrådiga e-handlare inför den nya lagens införande.

I samarbete med Ehandel.se Event genomför vi vid utvalda tillfällen intervjuer med partners.

Betalföretaget Arvato, som är en del av den tyska förlags- och mediekoncernen Bertelsmann, lägger just nu stort fokus på att hjälpa sina kunder inför införandet av den nya dataskyddsförordningen, GDPR.

"Stort fokus på GPDR"

Lagen är komplicerad och många e-handlare känner sig nu villrådiga kring hur de ska hantera saken, något som Arvato uppmärksammat.

- Vi har ett stort fokus just nu på att hjälpa våra kunder inför den nya dataskyddsförordningen, GDPR, som ju träder i kraft andra kvartalet nästa år. Vi vill alltid vara en trygg partner och med lokala kontor på alla våra marknader, kan vi ligga nära och hjälpa våra kunder när det till exempel sker förändringar i lagstiftningen, som GDPR, säger Christer Pettersson, e-handelschef på Arvato Sverige.

Tjänster i 60 länder

Arvato erbjuder sina tjänster i mer än 60 länder och deras betaltjänst för e-handel, som inkluderar faktura och delbetalning, fungerar enligt företaget själva lika bra i Norden som i DACH-länderna (alltså Tyskland, Österrike och Schweiz) och Holland. Och just nu verkar det finnas ett stort intresse bland e-handlarna för att inta nya marknader.

- Många av de e-handlare vi jobbar med finns på flera av dessa marknader, eller planerar att gå vidare in på nya marknader och vill ha en bra partner för att underlätta sin expansion, berättar Christer Pettersson.

"Ett fantastiskt forum för e-handlare"

Arvato har även tidigare varit med som partnerföretag till Emeet och detta är något de nu fortsätter med.

- Vi tycker att Emeet är ett fantastiskt forum för e-handlare att träffas och diskutera viktiga frågor. Vi vill vara en positiv kraft inom svensk e-handel och göra vad vi kan för att svensk e-handel ska fortsätta att växa, precis som vi vill ligga nära våra befintliga kunder och göra vad vi kan för att underlätta deras tillväxt. Därför är vi med som partner till årets alla Emeet.

Christer Pettersson har själv författat boken "Gräv guld i dina egna kanaler" och Arvatos bidrag på Emeet Stockholm kommer att handla om precis det ämnet.

- Vi kommer ha samma tema som på Emeet i Göteborg i september: så kan du använda dina egna kanaler för att öka din trafik och din försäljning. Så det blir en session om content marketing under namnet "Gräv guld i dina egna kanaler". Vi vet att många e-handlare kämpar med kostnaden för att få ny trafik och vi hoppas denna session ska ge bra och matnyttiga tips kring hur man kan driva ny trafik på ett väldigt relevant sätt, utan att köpa mer reklam, avslutar han.

Michell Grönlund