ANNONS

French Connection lutar sig på e-handeln när butikerna sviker

French Connection lutar sig på e-handeln när butikerna sviker
French Connection

French Connection, även känt som FCUK, fortsätter att gå med förlust men kan glädjas åt att e-handeln står sig stark.

ANNONS

Den brittiska modekedjan French Connection hade ett mindre roligt 2015. Under förra räkenskapsåret, som slutade den 31 januari 2016, landade koncernens intäkter på 164,2 miljoner pund, ner 8 procent jämfört med föregående år, 178,5 miljoner pund.

Samtidigt gör man en förlust på 4,7 miljoner pund, att jämföra med -0,8 miljoner pund föregående år, rapporterar The Guardian. Ett dåligt mottagande av vårkollektionen, och att man stängt 13 förlusttyngda butiker, anges som två bidragande orsaker till det mindre smickrande resultatet.

– Sett till hela året var det en besvikelse på grund av den mycket dåliga första halvan. Förbättringen vi har sett under andra halvåret, och som fortsatt in i det nya räkenskapsåret, visar däremot att vi är på väg i rätt riktning, säger Stephen Marks, styrelseordförande och VD.

Mobilt står för hälften av försäljningen

French Connection kan däremot glädjas åt att modekedjans e-handel fortsätter att leverera. Under förra året stod nätet för 23 procent av koncernens totala omsättning och drygt hälften av onlineförsäljningen, 48 procent, kom från smartphones och surfplattor.

Samtidigt kan man konstatera att 24 procent av alla onlineköp hämtades upp i butik, så kallat Click & Collect. Under andra halvan av förra året lanserade man även ett nytt CRM-system för att kunna erbjuda kunderna en mer personlig köpupplevelse.

– Vi har redan börjat se flera fördelar tack vare lanseringen av det nya systemet och förväntar oss att det kommer att öka ytterligare under innevarande år, säger Stephen Marks.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se