2015 omsatte Matsmart nära 26 miljoner kronor, vilket kan jämföras med tre miljoner året innan. Efter att företaget tog in 30 miljoner i en nyemission nyligen står det nu klart att Matsmart är värderat till hela 116,7 miljoner kronor.
- Ja, det borde vara en korrekt siffra. Vi har en superstark tillväxt så det är mycket spännande, bekräftar företagets VD Karl Andersson.
Han berättar att företaget uppskattar att omsättningen kommer att landa på 80 miljoner i år, om tillväxten fortsätter i samma tempo som nu. Men eftersom bolaget ska ha ökat med 88 procent mellan december och januari, samt med ytterligare 20 procent mellan januari och februari, så står det som Karl Andersson säger “skrivet i stjärnorna” var företaget landar vid årets slut.
Vad beror det på att det går så bra, tror du?
- De som har hittat oss gillar oss och fortsätter därför att handla. Sen berättar de i sin tur om oss för vänner och bekanta som också blir kunder, säger Karl andersson, och fortsätter:
- Vår idé med kombinationen av låga priser och att man gör något bra för miljön "på riktigt" har väldigt stark bäring. Kunderna känner verkligen att de är både smarta och medvetna.
Jessica Nilsson på Nortzone i styrelsen
Enligt Karl Andersson har Matsmart, vars affärsidé går ut på att minska matsvinnet i samhället, sedan starten dessutom fått en allt större tillgång på varor eftersom leverantörerna nu fått klart för sig att Matsmart levererar en bra produkt. Den senaste tiden har Matsmart också uppmärksammats i branschen, blivit omskrivna i media och fått bra betyg i olika kundundersökningar.
I april ska Matsmart som enda svenska bolag åka till London för att delta i konferensen Future of food där bland andra den amerikanske före detta vicepresidenten och filmskaparen Al Gore ska medverka.
- De har sett oss och tycker att vi verkar spännande. Så det är vi givetvis väldigt stolta över, säger Karl Andersson.
Vad har Matsmart annars för satsningar på gång framöver?
- Just nu arbetar vi med att hantera vår tillväxt. Men vi ska fortsätta att växa inom Sverige men tittar även på att lansera internationellt.
Vilka länder pratar vi då om?
- Det har vi inte bestämt än.
Matsmart samlade under den senaste investeringen in 30 miljoner kronor av bland andra Northzone och sedan dess sitter Jessica Nilsson, investeringsansvarig på Northzone, med i Matsmarts styrelse. Karl Andersson ser Jessica Nilsson, som bland annat har erfarenhet från matprenumerationstjänsten HelloFresh, som en viktig resurs för företaget.
- Vi tycker att hon är fantastisk. Hon har mycket värdefull kompetens både från branschen och av att arbeta internationellt. Så vi är jättenöjda med vårt val.