2015 blev inte det roligaste året i foppatoffeltillverkaren Crocs historia. Den totala försäljningen minskade med nära nio procent och landade på 1,09 miljarder dollar.
17 gånger så stor förlust
Men företaget, som rullade ut en ambitiös e-handelssatsning för några år sedan, kan samtidigt konstatera att onlineförsäljningen förra året ökade med 15,6 procent. Totalt såldes Crocs för omkring 105 miljoner dollar på nätet under 2015, rapporterar Internet Retailer.
- Vår e-handelsverksamhet fortsätter att gynnas av att vi genomför saker på bättre sätt, som till exempel ökade insatser på digital marknadsföring, ett bättre sortiment samt bättre lagernivåer av vår huvudprodukt, ska Andrew Rees, vice VD för Crocs, ha kommenterat siffrorna.
Onlineförsäljningen står nu för drygt elva procent av den totala omsättningen, vilket är en ökning med nära tre procentenheter jämfört med 2014. Trots onlineframgångarna tvingas nu Crocs hantera en förlust på drygt 83 miljoner dollar, vilket är nära 17 gånger så mycket som förlusten på 4,9 miljoner dollar året innan.