En e-handlare är aldrig bättre än sitt senaste projekt, brukar min goda vän Niclas Heurlin säga (det senaste han presterade var att bygga upp någon Dustinkopia på 90-talet). Så det är dags att sluta talk the talk och börja walk the walk.
Jag har därför bestämt mig för att doppa händerna i e-handelsträsket och sätta lite fart på den insomnade butiken Strumpgalen.se. Till min hjälp har jag praktikanten Therese Brolund, från utbildningen E-Business Manager på Handelsakademin, och för att sätta lite press på oss så kommer vi dokumentera vårt jobb och redovisa våra framsteg och klavertramp här på Ehandel.se under hösten.
Tar tacksamt emot hejarop och tips
Strumpgalen säljer strumpor på nätet, i alla fall gjorde den det när vi köpte butiken av Martin Kiland 2011. Sedan dess har butiken levt en bortglömd tillvaro utan kärlek från ägare och kunder, vilket resulterat i att bolaget förra året omsatte cirka 6000 kronor. Målet nu är 100 order från och med idag och fram till siste oktober, vilket borde betyda att vi omsätter cirka 20 000 kronor i år, om det katastrofalt låga snittordervärdet håller i sig.
Hur vår första vecka med Strumpgalen gick kan du se nedan, spoiler alert: Det går inte superbra.
VIDEO:
Alla tips och hejarrop tar vi tacksamt emot. Den här veckan ska vi fokusera på att få igång Google AdWords och samla lite fler adresser till vårt nyhetsbrev - håll tummarna!
PS. Tack till Johannes på Glory Days för hjälp med film och mental support.
Alla avsnitt:
Strumpgalen del 6: Ökning med flera tusen procent
Strumpgalen del 5: Rikard och Therese på Emeet-besök
Strumpgalen del 4: Therese gör tillitsövningar med Rikard
Strumpgalen del 3: "Känns som att vi är på god väg"
Strumpgalen vecka 2: Stor milstolpe på vägen mot 100
Tonerkungen är död: Länge leve Strumpkungen