ANNONS

E-handlare med Swish tvingas byta till dyrare variant

E-handlare med Swish tvingas byta till dyrare variant
Claes Warrén, Swedbank

Alla e-handlare som har Swedbank som bank kommer att tvingas byta från Swish Företag till den dyrare varianten Swish Handel.

ANNONS

Swish Handel, som lanserades i januari, är nu den enda godkända Swish-varianten att använda i sin e-handel, åtminstone om man har Swedbank som bank. E-handlare som tidigare använt Swish Företag kan dock fortsätta med sin ursprungliga variant under en övergångsperiod.

- Swish Företag får inte användas som betalsätt vid e-handel och i mobilappar. Swish Företag är främst avsedd för mindre företag och föreningar som behöver ett enkelt betalsätt som alternativ till kontanter. Tjänsten har inte de funktioner som förväntas av såväl handlaren som konsumenten vid köp på nätet, säger Claes Warrén, presskontakt på Swedbank.

MÃ¥nadskostnad och startavgift

I samband med att vi publicerade en artikel om Swish och Skatteverket stod det klart att det fanns e-handlare som inte var helt nöjda med Swish Handel, framför allt eftersom den är dyrare att använda.

- Är otroligt besviken på vad skiftet till Swish Handel innebär för mig som är liten företagare. Att man blir tvingad som e-handlare att byta till det och ej får behålla det man har i dagsläget, skrev en person.

När Ehandel.se frågar Swedbank om vilka priser som gäller får vi besked om att Swish Handel innebär en månadskostnad på 50 kronor för företaget, samt en kostnad på 3 kronor per mottagen betalning. Detta sedan företaget betalat en uppläggningsavgift på 1000 kronor per Swish-nummer.

Swish Företag, som e-handlare alltså har använt sig av tidigare, kostar däremot endast 2 kronor per mottagen betalning. Priserna gäller bara för Swedbank, andra banker har andra priser och villkor.

Enligt Claes Warrén stämmer det att man som e-handlare inte längre kan använda Swish Företag trots att det tidigare har gått bra. 

- För att Swish ska vara ett attraktivt betalsätt i digital handel är det viktigt att betalsättet fungerar på ett sätt som möter både handlarens och konsumenternas behov. Swish Företag är inte anpassad för dessa behov. Tjänsten kan upplevas fungera för små handlare men när volymerna ökar förändras kraven. Det är bland annat genom efterfrågan från handlare som Swish Handel har tagits fram, förklarar han.

"Ska ske ganska skyndsamt"

Sedan den 1 januari har e-handlare som kontaktat Swedbank för att anmäla intresse för Swish som betalmetod bara kunnat ansluta sig till Swish Handel. E-handlare som är kunder hos Swedbank och började med Swish tidigare än så kommer nu att behöva byta till Swish Handel.

- Ja, så är det. Det har visat sig att i takt med att verksamheten växer så ställs högre krav på funktionalitet. Men det är inte jättebrått, alla får en rimlig tid på sig att byta, säger Claes Warrén.

Varför kan man inte få välja själv vilken tjänst man vill använda?

- Det är helt enkelt ingenting man kan välja. Den tjänsten vi har för e-handel är Swish Handel. 

Vad är en rimlig tid?

- Det vet jag faktiskt inte men det ska ske ganska skyndsamt. Men kontaktar man sin kontakt på banken är jag säker på att man kommer fram till en lösning som alla kan vara nöjda med.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se