ANNONS

Svensk Handel kritiserar EU:s nya e-handelsregler

Svensk Handel kritiserar EU:s nya e-handelsregler
Anna-Karin Strömqvist, jurist på Svensk Handel.

EU-kommissionen har föreslagit nya konsumenträttsliga regler för näthandeln inom EU. Svensk Handel anser dock att förslaget helt saknar balans på säljarnas bekostnad.

ANNONS

EU jobbar för fullt med att få fart på den den gränsöverskridande e-handeln inom unionen. Nyligen lanserades en ny plattform för tvistlösning på nätet, en sida som alla e-handlare nu måste länka till. Men man jobbar på fler fronter än så.

EU-kommissionen har föreslagit nya konsumenträttsliga regler för e-handel av varor och digitalt innehåll. Förslagen är en del av den så kallade DSM-Strategin, Digital Single Market Strategy, och målet är helt enkelt att minska olikheterna mellan medlemsstaternas konsumenträttsliga regler.

Svensk Handel, som fått möjlighet att lämna ett remissyttrande över förslagen till justitiedepartementet, är däremot inte helt sålda på alla de förändringar som nu föreslås. Bland annat anser man att det inte finns en balans mellan konsumentskyddet och företagens intressen.

Konsumenter utan skyldigheter

Som exempel nämner man att det inte finns någon skyldighet för konsumenten att reklamera ett fel inom skälig tid till säljaren, och att säljaren ska ha bevisbördan för ursprungliga fel under hela den tvååriga reklamationstiden.

– Sammantaget leder förslagen till att konsumentens skyldigheter vid en reklamation i princip är obefintliga, säger säger Anna-Karin Strömqvist, jurist på Svensk Handel och fortsätter:

– Konsumenten kan till och med fortsätta använda en felaktig vara under en längre tid, reklamera den kort innan reklamationstiden går ut och då kräva att köpet hävs och få pengarna tillbaka. Detta är inte välbalanserade regler utan möjliggör för konsumenter att bli överkompenserade på säljarens bekostnad.

Olika regler on- och offline

Svensk Handel riktar även kritik mot att förslaget endast avser försäljning online, vilket i så fall kommer att leda till att det blir olika regler som gäller för köp på nätet och köp i butik.

Något som enligt Anna-Karin Strömqvist går helt stick i stäv med utvecklingen av handeln och skulle bli svårt och dyrt för företagen att hantera.

– Det bästa vore att ta konsumentgarantidirektivets regler, som vår nuvarande lagstiftning grundar sig på, och göra det till fullharmoniserade regler. Då skulle vi få samma regler i alla medlemsstater utan att införa olika regler för olika försäljningskanaler.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se