Betalleverantören har sedan länge jobbat mot att bli ett varumärke för konsumenterna. Klarna Checkout är ett sätt att skapa en enhetlig upplevelse för kunderna. Förhoppningen är förstås att kunderna sedan ska kräva detta hos alla e-handlare.
Mitt Klarna som de lanserade i slutet av 2014 är nästa steg där de skapar en egen platform för kunderna där de kan samla alla sina fakturor. En plats där e-handlare även ska kunna marknadsföra sig.
Nyligen svarade Klarna på Swishs framfart med sin nya betallösning Klarna Direkt. Att konsumenterna gillar Klarna är uppenbarligen minst lika viktigt som att e-handlarna gör det.
Klarna är Smoooth
Nu tar företaget nästa steg i denna resa och börjar marknadsföra sitt varumärke. Inte den nya betaltjänsten, inte Mitt Klarna, utan bara Klarna. I tre nya reklamfilmer, en där en lax åker rutschkana, säljer man in Klarna som "Smoooth".
- Vi föll för konceptet “Smoooth” eftersom det beskriver den samlade känslan av hur en riktigt bra upplevelse bör vara när man handlar på nätet, säger Sebastian Siemiatkowski, VD på Klarna.
Imorgon den 1 mars kommer Klarna börja rulla sina reklamfilmer i TV, på webben och via utomhusreklam.
- Vi vill på ett lättsamt och lite annorlunda sätt visa att det är just att erbjuda en smidig köpupplevelse som Klarna är bra på och det hela vi hela tiden strävar efter att utveckla ännu mer, säger Sebastian Siemiatkowski.
Ni kan se en av filmerna nedanför: