I september öppnade Instagram officiellt upp för annonsering inuti bild-appen. Tjänsten hade rullats ut gradvis sedan en tid tillbaka men det blev då möjligt för företag över hela världen att hoppa på tåget, och det är något som en hel del tycks ha gjort.
Det Facebook-ägda bolaget hävdar nämligen att man efter fem månader redan har 200 000 företag som annonserar varje månad på Instagram. Att jämföra med ett hundratal i juni 2015 då Instagram så smått började smyga ut funktionen.
Ganska imponerande siffror med tanke på att Twitter, som lanserade sin motsvarighet under 2010, idag har cirka 130 000 månatliga annonsörer.
Majoriteten utanför USA
En stor del av tillväxten skett internationellt och drygt 75 procent av företagen som annonserar på Instagram är baserade utanför USA. Och många av dem ska ha sett stora fördelar med att annonsera på Instagram jämfört med andra online-kanaler.
Samtidigt visar en undersökning, genomförd av Instagram, att 60 procent av de tillfrågade använder sig av bild-appen för att lära sig om produkter och tjänster. 75 procent svarade att de vidtog åtgärder, som att besöka en hemsida, shoppa eller berätta för en vän, efter att ha inspirerats av något de sett på Instagram.
Något som självklart låter väldigt lockande för eventuella annonsörer och det är inte omöjligt att Instagram kommer att fortsätta att locka annonsörer i rask takt. Om man kommer att nå storebror Facebook, som för ett år sedan hade drygt 2 miljoner annonsörer, återstår dock att se.